Lenneke Alink
Hoogleraar Forensische Gezinspedagogiek
- Naam
- Prof.dr. L.R.A. Alink
- Telefoon
- +31 71 527 3432
- alinklra@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-3459-0785
Lenneke Alink is hoogleraar Forensische Gezinspedagogiek. Het onderzoek van Lenneke Alink richt zich op verschillende aspecten van negatieve jeugdervaringen, opvoedingsproblemen en kindermishandeling, zoals risicofactoren, oorzaken, gevolgen, preventie en beslissingen in kinderbeschermingszaken. Van 2018-2025 was zij Wetenschappelijk Directeur van het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden.
Meer informatie over Lenneke Alink
Lenneke Alink in de media
-
Hoe beslis je over de toekomst van een uit huis geplaatst kind? -
Geef ouders en kinderen een stem en vergroot de kans dat kinderen weer thuis worden geplaatst -
Doorvragen naar details helpt kinderen meer te vertellen bij politieverhoor -
Niet misselijk, wel gemotiveerd: kinderen laten zich makkelijk onderdompelen in VR-omgeving -
Wat als je jong een ouder verliest? ‘Rouw loopt het hele leven door’ -
Vier wetenschappers van de Universiteit Leiden krijgen een Vici-beurs -
Meeste uithuisgeplaatste kinderen keren niet meer terug -
Nieuwe leerstoel Pedagogiek en Recht verbindt wetenschap met jeugdbescherming -
Waarom je als ouder soms ook een time-out nodig hebt (en nog vier handige opvoedtips) -
Pedagogische Wetenschappen en Jeugdrecht zetten succesvolle interdisciplinaire samenwerking voort -
Tijdens 2de lockdown ook meer slachtoffers van kindermishandeling -
Sociale Zaken: Uithuisplaatsing -
‘Het jeugdbeschermingsstelsel is echt niet op orde’ -
Factsheet uithuisplaatsingen kinderen opgesteld -
Nieuwe minor Violence Studies -
Lenneke Alink in de media over kindermishandeling -
Tijdens lockdown meer slachtoffers van kindermishandeling -
Positief en sociaal blijven: Werkhubs en de alternatieve koffiedate -
De Jonge Akademie lanceert stripboek ‘De scarabee en de geheimzinnige ziekte’ -
‘Gooi kindermishandeling en –verwaarlozing niet zomaar op één hoop’ -
Hoe kunnen gezinnen de coronacrisis doorstaan? -
Subsidie voor traumabehandeling bij huiselijk geweld -
Marieke Liem bij Sleutelstad over onderzoek naar moord -
Aantal slachtoffers van kindermishandeling niet gedaald -
Ammodo Science Award voor Nadine Akkerman en Lenneke Alink -
Lenneke Alink ontvangt fonds voor onderzoek naar kinderen die een of beide ouders hebben verloren -
Wat maakt een mens tot moordenaar? -
Stout of onhandig? Negatieve attributies van ouders in relatie tot het risico op kindermishandeling -
Lenneke Alink nieuwe wetenschappelijk directeur Pedagogische Wetenschappen -
Heeft straffen te maken met hoe je gedrag interpreteert? -
LUF Lustrumsubsidies: onderzoek naar fataal geweld en dove families in Afrika -
Subsidie voor onderzoek over moord en doodslag in Nederland -
Lenneke Alink over kindermishandeling: “Tijdig ingrijpen voorkomt veel ellende” -
Kindermishandeling? #laatzenietbarsten -
Pedagoog Lenneke Alink nieuw lid van De Jonge Akademie
Leiden Pedagogiek Blog
Kort CV
Lenneke Alink is hoogleraar Forensische Gezinspedagogiek. Ze promoveerde in 2006 aan de Universiteit Leiden en was van 2006-2008 gastonderzoeker bij het Center for Child Development, University of Minnesota, ondersteund door een NWO Rubicon-beurs. Naast haar functie in Leiden bekleedde zij van 2012-2017 de Jan Brouwer leerstoel Voorkomen, gevolgen en aanpak van kindermishandeling aan de VU. Ze is lid geweest van de KNAW Jonge Akademie en heeft diverse beurzen en prijzen ontvangen, zoals een NWO VIDI-beurs, een VICI-beurs en een KNAW Ammodo-prijs. Van 2018-2025 was zij Wetenschappelijk Directeur van het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden.
Onderzoek
Het onderzoek van Lenneke Alink richt zich op verschillende aspecten van negatieve jeugdervaringen, opvoedingsproblemen en kindermishandeling, zoals risicofactoren, oorzaken, gevolgen, preventie en beslissingen in kinderbeschermingszaken. Een van de onderzoekslijnen van haar groep richt zich op de rol van stressregulatie in het ouderschap. Daarnaast staat de intergenerationele overdracht van kindermishandeling centraal.
Om (gevolgen van) kindermishandeling beter te begrijpen, te voorkomen en te behandelen, combineert Lenneke meer fundamenteel onderzoek – dat zich richt op vragen over causaliteit, mechanismen en neurobiologische processen – met onderzoek in de klinische praktijk en in samenwerking met professionals.
Werkdagen
Ma, di, wo, do, vrij
Hoogleraar Forensische Gezinspedagogiek
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Forensische gezinsped. en Jeugdhulpverl.
- Alink L.R.A. (28 mei 2014), Leids onderzoek naar oorzaak van kindermishandeling. Interview. voor Leidsch Dagblad. [interview].
- Alink L.R.A. (2014), Prevalentie, risicofactoren en interventies bij kindermishandeling. Lezing Congres Kindermishandeling Bohn, Stafleu, van Loghum, Utrecht. Congres Kindermishandeling Bohn, Stafleu, van Loghum, Utrecht, The Netherlands. [lezing].
- Alink L.R.A. (2014), Een onveilig thuis: over kindermishandeling en gehechtheid. Lezing Multidisciplinair Centrum Kindermishandeling Friesland. Multidisciplinair Centrum Kindermishandeling Friesland, The Netherlands. [lezing].
- Alink L.R.A. (2014), Preventie en interventie bij kindermishandeling: Werkt het wel? Wat werkt in opvoedingsvoorlichting en ondersteuning. Lezing Eindhoven. Eindhoven, The Netherlands. [lezing].
- Alink L.R.A. (24 mei 2013). Kindermishandeling beter in beeld. Amsterdam. [oratie].
- Alink L.R.A. (12 april 2013), Seksueel geweld tegen kinderen: Melding, signalering en gevolgen. Lezing Symposium over Seksueel Geweld tegen Kinderen, Den Haag. Symposium over Seksueel Geweld tegen Kinderen, Den Haag. The Netherlands. [lezing].
- Alink L.R.A. (2011), Gehechtheid: Ontwikkeling en signalering. Studiedag Trajectum. [lezing].
- Alink L.R.A. (2011), De rol van stressregulatie bij ernstige opvoedproblemen. Wetenschapsmarkt Yulius. [lezing].
- Alink L.R.A. (2011), Ziet je brein spoken? Hersenactiviteit in reactie op enge dingen. Kennisfestival Universiteit Leiden. Leiden. [lezing].
- Alink L.R.A. (2011), De Tweede Nationale Prevalentiestudie Mishandeling van kinderen en jeugdigen (NPM-2010). Lezing Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Den Haag. [lezing].
- Juffer F., Bakermans-Kranenburg M.J., Klein Velderman M., Stolk M.N., Zeijl J. van, Alink L.R.A., Mesman J. & Van IJzendoorn M.H. (9 juli 2006), Attachment-based interventions in infancy: Promoting positive parenting with video feedback. Paper presented at the 10th World Congress of the World Association for Infant Mental Health (WAIMH).. Paris, France. [lezing].
- Mesman J., Alink L.R.A., Stolk M.N., Zeijl J. van, Bakermans-Kranenburg M.J. & Van IJzendoorn M.H. (9 april 2005), Sensitivity and diversity of maternal discipline strategies in relation to early externalizing. Paper presented at the Biennial meeting of the Society for Research in Child Development.. Atlanta (Georgia, USA). [lezing].
- Mesman J., Koot H.M., Stolk M.N., Zeijl J. van, Alink L.R.A., Bakermans-Kranenburg M.J., Van IJzendoorn M.H. & Juffer F. (12 juli 2004), The developmental significance of preschool oppositional behavior. Paper presented at the 18th biennial meeting of the ISSBD.. Ghent, Belgium. [lezing].
- Stolk M.N., Mesman J., Zeijl J. van, Alink L.R.A., Van IJzendoorn M.H., Bakermans-Kranenburg M.J., Juffer F., Koot H.M. & Westenberg P.M. (15 juli 2004), Externalizing behavior problems in early childhood (age 1 to 3): Associated parent and child characteristics. Poster presented at the ISSBD 18th biennial meeting.. Ghent, Belgium. [lezing].
- Lid Wetenschappelijke Adviesraad
- Lid adviesraad Sress-NL