Lenneke Alink nieuwe wetenschappelijk directeur Pedagogische Wetenschappen

Lenneke Alink gaat per 1 september van start als wetenschappelijk directeur van het Instituut Pedagogische Wetenschappen in Leiden. Zij neemt het stokje over van René van der Veer, die met emeritaat gaat.

Prof.dr. Lenneke Alink

Alink heeft in Leiden psychologie gestudeerd en is gepromoveerd aan het instituut Pedagogische Wetenschappen in Leiden. "Na mijn promotie ben ik naar Minneapolis gegaan waar ik met een Rubiconsubsidie twee jaar onderzoek heb gedaan aan het Institute of Child Development van de University of Minnesota.”

Vervolgens is Alink begonnen als UD bij Pedagogische Wetenschappen in Leiden waar zij inmiddels hoogleraar is. Naast haar functie in Leiden was zij bovendien bijzonder hoogleraar aan de VU en sinds 2015 is zij lid van de Jonge Akademie.

“Het instituut heeft een roerige tijd gekend. Ik wil graag vooruit kijken en zie mooie kansen voor de komende tijd.”

Over haar onderzoek

Het onderzoek van Lenneke Alink richt zich op kinderen en gezinnen waar sprake is van ontwikkelings- en opvoedingsproblemen waaronder kindermishandeling.

"Ik onderzoek bijvoorbeeld effecten van kindermishandeling op de ontwikkeling van kinderen, maar ik richt me ook op oorzaken van en risicofactoren voor opvoedingsproblemen en kindermishandeling. Zo heb ik een VIDI-subsidie ontvangen waarmee ik onderzoek doe naar de causale invloed van chaos in het huishouden op opvoedingsproblemen."

Vertrouwen

“Het instituut Pedagogische Wetenschappen is succesvol in onderzoek en onderwijs op maatschappelijk relevante thema’s. Zo halen onze medewerkers regelmatig prestigieuze subsidies binnen op beide terreinen, publiceren ze in high impact journals en worden ze vaak gevraagd als spreker in binnen- en buitenland” aldus Alink. “Om dat hoge niveau te behouden en verder uit te bouwen is het belangrijk samen de schouders eronder te zetten.”

“Alle medewerkers zijn mede verantwoordelijk voor het goed functioneren van het instituut. Van wezenlijk belang daarbij is vertrouwen hebben in elkaar. Het is mijn streven dit vertrouwen te versterken. Transparantie en communicatie zijn daarvoor essentieel. Ik waardeer de inbreng van alle medewerkers en ga graag met hen in gesprek. Iedereen is dus van harte uitgenodigd om bij mij langs te komen.”