Ammodo Science Award voor Nadine Akkerman en Lenneke Alink

Twee Leidse onderzoekers hebben een Ammodo Science Award gewonnen: Nadine Akkerman (Vroegmoderne Engelse literatuur) en Lenneke Alink (Forensische gezinspedagogiek). De laureaten ontvangen een geldbedrag van 300.000 euro, om nieuwe wegen te verkennen in fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.

Nadine Akkerman, universitair hoofddocent Vroegmoderne Engelse literatuur

Nadine Akkerman beschreef onder meer de brievencorrespondentie van Elizabeth Stuart, verre voorouder van koningin Elizabeth, in niet eerder vertoond detail. Met haar innovatieve onderzoeksmethoden, zoals het gebruik van röntgenscanners om ongeopende brieven te kunnen lezen, is ze een voorloper in het ontdekken van de rol van vrouwen in de politiek en spionage van de zeventiende eeuw.

Lenneke Alink, hoogleraar Forensische gezinspedagogiek

Lenneke Alink tilt met hoogwaardig experimenteel onderzoek het begrijpen van kindermishandeling naar een hoger niveau. Ze heeft een brede interesse in het onderwerp, en kijkt bijvoorbeeld naar de rol van chaos in het huishouden, maar ook naar die van het stresssysteem bij mishandeling en verwaarlozing. Haar werk brengt de oorzaken en gevolgen van dit vreselijke probleem in kaart – een belangrijke stap naar het oplossen ervan.

Lees meer over het werk van de laureaten op de website van Ammodo

De Ammodo Science Award

De Ammodo Science Award is ingesteld om bijzonder getalenteerde onderzoekers te stimuleren in een cruciale, gevorderde fase van hun wetenschappelijke carrière. Met deze prijs wil Stichting Ammodo het ongebonden wetenschappelijk onderzoek in Nederland over de volle breedte versterken. Elke twee jaar worden acht Ammodo Science Awards uitgereikt aan internationaal erkende onderzoekers op vier wetenschapsterreinen: Biomedical Sciences, Humanities, Natural Sciences en Social Sciences. De laureaten moeten verbonden zijn aan een universiteit of onderzoeksinstituut in Nederland en maximaal vijftien jaar geleden zijn gepromoveerd.

Stichting Ammodo ondersteunt grensverleggende projecten binnen de beeldende kunst, podiumkunst en fundamentele wetenschap. Juliëtte Wijkersloot, directeur van stichting Ammodo: 'Ammodo vindt het belangrijk een bijdrage te leveren aan ongebonden fundamenteel wetenschappelijk onderzoek: de zoektocht naar nieuwe kennis zonder gericht te zijn op specifieke oplossingen of praktische toepassingen.'