Rechtsgeleerdheid

Campus Den Haag

De Universiteit Leiden is sinds eind jaren negentig gevestigd in twee steden: Leiden en Den Haag. Ook de Faculteit der Rechtsgeleerdheid biedt op de Campus Den Haag onderwijs en onderzoek aan.

In het hart van Den Haag is onder meer het Grotius Centre for International Legal Studies gevestigd, dat sinds jaar en dag een uitstekende reputatie heeft op het terrein van internationaal recht. Dat sluit naadloos aan bij de status van Den Haag als internationale stad van vrede en recht, met het Internationaal Gerechtshof en het Internationaal Strafhof binnen de stadsgrenzen. Het Grotius Centre verricht veel multidisciplinair onderzoek plaats naar cybersecurity, dataveiligheid en andere veiligheidsvraagstukken, maar ook naar bijvoorbeeld duurzame ontwikkeling.

Onze wetenschappers verzorgen ook onderwijs en onderzoek voor Bestuurskunde, waar de afdeling economie van het Instituut voor Fiscale en Economische vakken actief in participeert, en voor het Leiden University College The Hague, het internationale honours college van de Universiteit Leiden. LUC The Hague biedt gemotiveerde en getalenteerde studenten, afkomstig uit de hele wereld, de innovatieve en uitdagende bacheloropleiding Liberal Arts & Sciences.

De master Criminologie en Veiligheidsbeleid is in Den Haag gevestigd en biedt dit eerste jaar het onderwijs deels aan in Den Haag en deels in Leiden. Zo zit de opleiding dicht bij de The Hague Security Delta, de Cyber Security Academy en de inspectiediensten. Deze studie richt zich op de Nederlandse veiligheidsproblematiek in de samenleving en het ontwikkelen van effectief en legitiem beleid om deze problematiek aan te pakken.

Daarnaast is er in de zomermaanden in Den Haag een breed aanbod aan summer schools. Ook vindt er jaarlijks de prestigieuze Telders International Law Moot Court Competition plaats, waarbij studenten uit Europese landen in tientallen rondes verspreid over twee dagen allerlei zaken bepleiten.

Telders International Law Moot Court Competition