ELS@Leiden
Online prijsdiscriminatie, rechtvaardigheid en regulering
De data-economie is gebaseerd op het verzamelen en verwerken van grote hoeveelheden gegevens over consumenten en hun gedrag. Zulke gegevens worden gebruikt om winstmarges te optimaliseren met behulp van (dynamische) prijsdifferentiatie voor verschillende consumenten.
Het is technologisch inmiddels mogelijk voor webshops om prijzen te formuleren die volledig zijn afgestemd op de bereidheid van de klant om ergens voor te betalen. Wat betekent dit voor het vertrouwen in markten? Wat vinden bedrijven en consumenten hiervan en wat moeten reguleringsactoren ermee? Het doel van dit project is om inzicht te verkrijgen in de psychologie van bedrijven en consumenten. Empirisch onderzoek naar percepties van rechtvaardigheid kan een belangrijke basis vormen voor de normatieve dimensie van marktregulering.
Publicaties
- Heidary K., Custers B.H.M., Pluut H. & Rest J.I. van der (2022), A qualitative investigation of company perspectives on online price discrimination, Computer Law and Security Review 46: 105734.
- Heidary K., Custers B.H.M. (2021), Online prijsdiscriminatie - Algoritmische prijspersonalisatie in het licht van het discriminatieverbod en consumentenbescherming, NJB 2021/2282, 2507 - 2513.