Conflictoplossende Instituties (COI)

Beleid voor drugsgebruik en schadebeperking

Harm reduction in de praktijk: een vergelijkende analyse van de Nederlandse en Braziliaanse aanpak naar drugsgebruikers.

In 1976 nam Nederland harm reduction officieel op als nationaal beleid om drugsgebruik aan te pakken. In de daaropvolgende decennia heeft deze aanpak veel andere landen beïnvloed, waaronder Brazilië, die dezelfde strategie heeft aangenomen via een federale wet in 2006. Ondanks de theoretische inzet voor harm reduction, is de mate en de wijze waarop het in de praktijk is geoperationaliseerd door overheidsagenten, eerst in contact met drugsgebruikers, van elk land nog niet zeker. Evenzo is de impact van een dergelijke aanpak op de gebruikers zelf niet duidelijk, daarom is het doel van dit project om te evalueren of harm reduction inderdaad de meest geschikte strategie is om de schadelijke (individuele en sociale) gevolgen van verslaving aan te pakken.