Universiteit Leiden

nl en

Journalistiek en Nieuwe Media (MA)

Over de opleiding

Als je Journalistiek en Nieuwe Media gaat studeren begin je de opleiding met een fulltime introductieperiode waarin je kennis maakt met de journalistieke beroepspraktijk en je studiegenoten.

In de introductieperiode wordt je kennis van de actualiteit getest, evenals je fotografie- en montagevaardigheden. Je doet research, schrijft en redigeert. Dit alles aan de hand van een grote professionele opdracht met een scherpe deadline, die uiteindelijk tot publicatie leidt.

Daarna volg je een aantal werkgroepen over journalistieke bronnen, de rol van nieuwe media in de maatschappij, retorica en argumentatie. In alle vakken combineer je wetenschappelijke verdieping met praktische opdrachten.

Je masterthesis schrijf je in een scriptietutorial: in kleine groepjes werk je aan je scriptie, onder begeleiding van een van de docenten. Ook bestaat de mogelijkheid om een deel van je onderzoek op je stageplek te doen.

Studenten van Journalistiek en Nieuwe Media verwierven de afgelopen jaren onder meer stageplaatsen bij NOS Radio 1, RTL Nieuws, Quest, de sportredactie van het AD en buitenlandredacties van de grote dagbladen. Andere studenten liepen stage op communicatieafdelingen van ambassades, bij buitenlandcorrespondenten en bij nieuwsmedia in Suriname. De mogelijkheden zijn uiterst gevarieerd: het lukt altijd een goede stageplaats te vinden.

  • Hoorcolleges
  • Seminars
  • Werkgroepen
  • Zelfstudie
  • Workshop
  • Stagemogelijkheden
  • Scriptie
  • Tentamens
  • Praktische opdrachten en groepsdiscussies
  • Onderzoeksproject
  • Essays
  • Presentaties

Gedetailleerd programma

Wil je een gedetailleerd overzicht van het curriculum? Bezoek dan onze Studiegids

Lees meer over de extracurriculaire activiteiten waaraan je deel kan nemen als student Journalistiek en Nieuwe Media. 

Jaap de Jong

Professor in Journalistiek en nieuwe media

Jaap de Jong

“Wie na selectie aan ons programma meedoet leert diep over het nieuws, de totstandkoming en effecten ervan na te denken. Learning by doing: je wordt in praktijkcases met professionele opdrachtgevers uitgedaagd om nepnieuws van waardevolle informatie te onderscheiden en een redelijke nieuwslead tot een beeldend en overtuigend verhaal om te werken. Hoe beoordeel en beïnvloed jij de debatten van onze tijd?”

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie