Kunstwerk "Verdwenen Jodenbuurt" onthuld in de Cleveringazaal

Dinsdag 29 november 2016 is het door Willem Knaup gemaakte kunstwerk "de Verdwenen Jodenbuurt" onthuld in de Cleveringazaal in de speciaal daarvoor aangebrachte nis. Bij de onthulling spraken prof. Rick Lawson, mr. Eric Daalder en prof. Joanne van der Leun.

Van de werkkamer naar de Cleveringazaal

Prof. Hans Daalder op zijn
studeerkamer

De Leidse faculteit heeft het beeldje in mei jongsleden tijdens het symposium (on)recht en kunst in ontvangst mogen nemen. Het bronzen beeldje, van een vrouw met een deken over haar hoofd, stond jaren op de werkkamer van hoogleraar Hans Daalder. Na zijn emeritaat mocht hij het beeldje mee naar huis nemen. Daalder overleed begin april en zijn zoon Eric Daalder bracht het terug naar de faculteit. Rick Lawson, de toenmalige decaan van de rechtenfaculteit, beloofde het beeldje een mooie plaats te geven op de faculteit. Die belofte is dinsdag ingelost.

Symbolische betekenis

De Verdwenen
Jodenbuurt door
Willem Knaup

Het beeldje stelt een vluchtende vrouw met een hoofddoek voor en is nu in een nis in de achterste pilaar van de Cleveringazaal geplaatst. Hiermee is een link gelegd tussen het beeldje en de toespraak die prof. Cleveringa hield als protest tegen het ontslag van zijn joodse collegae, en in het bijzonder zijn leermeester prof.mr. E.M. Meijers. Het beeldje is een blijvende herinnering voor studenten over hoe onrecht zich toont.

De onthulling was onderdeel van de Cleveringa-herdenkingsactiviteiten die op de Universiteit Leiden en over de hele wereld worden gehouden ter nagedachtenis van de toespraak die prof. Rudolph Cleveringa hield op 26 november 1941. Wim Voermans mocht dit jaar aansluitend aan de onthulling spreken tijdens de Leidse Cleveringalezing. Hij hield een vlammend betoog over de consequenties van referenda.