Marcel Cobussen
Hoogleraar Auditieve Cultuur
- Naam
- Prof.dr. M.A. Cobussen
- Telefoon
- +31 71 527 5041
- ma.cobussen@hum.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-3677-7076
Prof.dr. Marcel Cobussen is hoogleraar auditieve cultuur en muziekfilosofie aan de Universiteit Leiden en het Orpheus Instituut in Gent (België).
Meer informatie over Marcel Cobussen
Nieuws
-
Professionals op cursus: geluid vormt de openbare ruimte -
Aandacht voor geluid bij de inrichting openbare stedelijke ruimtes -
Hoe klinken de Hofbogen in Rotterdam? -
Hoe klinkt het Hofplein, nu en in de toekomst? -
Artikel Marcel Cobussen in boek Musik, die Wissen schafft: Perspektiven künstlerischer Musikforschung -
Een plein dat er goed uitziet en ook goed klinkt -
'Het geluid van de stad werd de partituur van een muziekinstrument' -
‘Als je eenmaal leert luisteren, gaat een wereld voor je open’ -
Marcel Cobussen over onze behoefte aan stilte op Nu.nl -
De moderne mens wordt overgevoelig voor het geluid van de ander -
Hoe klinkt de Garenmarkt?
In de media
-
Marcel Cobussen bij National Geographic: “We worden blootgesteld aan steeds meer prikkels" -
Marcel Cobussen in Trouw: ‘Probeer geluid niet meteen te ervaren als overlast’ -
Marcel Cobussen en Gabriel Paiuk op NU.nl over noisecancelling koptelefoons -
Marcel Cobussen op RTV Utrecht over Utrechtse bouwplannen -
Marcel Cobussen over geluidsoverlast vliegtuigen -
Marcel Cobussen over de ‘geluidsbeleving’ in Rotterdam -
Marcel Cobussen op Radio 1 over de 'dode kamer' -
Aandacht voor geluid bij de inrichting openbare stedelijke ruimtes -
Marcel Cobussen over het belang van muziek in de maatschappij bij Science071 -
Hoe klinken de Hofbogen in Rotterdam? -
Een plein dat er goed uitziet en ook goed klinkt -
Wanneer de klank van de stad verandert -
Marcel Cobussen bij Editie NL over waarom juichend publiek belangrijk is voor de beleving van een voetbalwedstrijd op televisie -
Onze steden zijn stiller door het Coronavirus -
Marcel Cobussen over onze behoefte aan stilte op Nu.nl -
Marcel Cobussen in Trouw over hoe we geluid in de stad aangenamer kunnen maken -
De moderne mens wordt overgevoelig voor het geluid van de ander -
Marcel Cobussen over geluidshinder en een 'geluidsschap' -
“Geluid bepaalt in belangrijke mate hoe je een plaats ervaart.”
Hoogleraar Auditieve Cultuur
- Faculteit der Geesteswetenschappen
- Academie der Kunsten
- Cobussen M.A. (2024), Sonic ecology and the role of sound art in creating a healthy urban environment. In: Kamp I. van & Woudenberg F. (red.), A Sound Approach to Noise and Health. Singapore: Springer Nature. 236.
- Cobussen M.A. (2023), The role of sound art in soundscape design, 10th convention of the European acoustics association . 10th convention of the European acoustics association 11 september 2023 - 15 september 2023. Torino: Italian Acoustical Association.
- Cobussen M.A. (2023), Bespreking van: Aubry G. (2023), Sawt, bodies, species: sonic pluralism in Morocco. Hamburg: Adocs Verlag. Journal of Sonic Studies (23).
- Cobussen M. & Huijsman M. (2023), Geluidsrapport Feyenoord City/Getijdenpark. Rotterdam: Gemeente Rotterdam, stadsontwikkeling, afdeling ruimte, wonen en milieu.
- Cobussen M.A. 12 juli 2023, Stilte is het nieuwe goud. DOCS - Beluister #134 - Stilte is het nieuwe goud | Podcasts | NPO Radio 1. NPO 1 [podcast].
- Cobussen M.A. 2 juni 2023, Engaging with everyday sounds. Engaging with everyday sounds. UCL [podcast].
- Amarai H., Santos J.C., Vianna A., Soares C.E. & Cobussen M.A. (2022), Artistic research: the difference that makes a difference, Debates 26(1): 74-91.
- Huijsman M. & Cobussen M.A (2022), Ruimte voor de Rijnhaven. Rotterdam: Gemeente Rotterdam, Stadsontwikkeling, afdeling Ruimte, Wonen en Milieu.
- Cobussen M.A. 30 september 2022, Alledaagse vragen. BNN/VARA (NPO Radio 1) [podcast].
- Cobussen M.A. (2022), Engaging with everyday sounds. Cambridge: Open Book Publishers.
- Cobussen M.A. (2022), Soundwalking: between art and non-art. In: Murillo A., Monreal I.M., Tejada J. & Carabias D. (red.), New paradigms for music research: art, society and technology. València: ArtsLab. 77-92.
- Cobussen M.A. (2022), The sonic turn: towards a sounding sonic materialism, New Sound International Journal of Music 60(2): .
- Cobussen M.A. (2022), Is geluid nog altijd een bijzaak?: Hoe kan de aandacht voor geluid een grotere rol gaan spelen in de inrichting van openbare stedelijke ruimtes?, Geluid 2022(1): 6-8.
- Cobussen M.A. (2021), Some noise on noise. In: Krogh Groth S. & Mansell J.G. (red.), Negotiating noise: across places, spaces and disciplines. Publications from the Sound Environment Centre at Lund University nr. 19. Lund: The Sound Environment Centre at Lund University. 73-77.
- Cobussen M., Huijsman M., Rijswijk R. van, Potter J., Koster D., Vieter M. de la & Bouchtaoui O. (2021), Hoor de Hofbogen: een onderzoek naar de geluidsbeleving. Rotterdam: Gemeente Rotterdam.
- Cobussen M.A., Huijsman M., Graaff H. de, Koster D., Potter J. & Glas P. van der (2021), Hoe klinkt het Hofplein, nu en in de toekomst?: Een onderzoek naar de geluidsbeleving . Rotterdam: Gemeente Rotterdam.
- Carmi E., Cerwén G. & Cobussen M.A. (2021), To Noise. In: Groth S.K. & Mansell J.G. (red.), Negotiating noise: across places, spaces and disciplines. Lund: Sound Environment Centre at Lund University. 192-203.
- Cobussen M.A. (2021), Improvising artistic research. In: Kahr M. (red.), Artistic Research in Jazz: Positions, Theories, Methods. New York: Routledge. 3-14.
- Cobussen M.A. (2021), The silence of the monks: the ethics of everyday sounds. In: Myrick N. & Porter M. (red.), Ethics and Christian musicking. New York: Routledge. 38-50.
- Cobussen M.A. (2020), I had a dream…, Forum+ 27(3): 3.
- Cobussen M.A. & Kamp I. van, Hoe een stad klinkt is ook belangrijk. gebiedsontwikkeling.nu. [webartikel].
- Cobussen M.A. 1 november 2020, Dit plein is zo ontworpen dat het er niet alleen goed uitziet, maar ook goed klinkt. De correspondent [podcast].
- Cobussen M.A. 27 april 2020, Onze steden zijn stiller door het Corona virus. BNR bouwmeesters [podcast].
- Bull M. & Cobussen M.A. (red.) (2020), The Bloomsbury handbook of sonic methodologies. New York: Bloomsbury Academic.
- Cobussen M.A. (2020), Coda. In: Schulze H. (red.) The Bloomsbury handbook of the anthropology of sound. New York: Bloomsbury Academic. 257-259.
- Cobussen M.A. (2020), Listening. In: McAuley T., Nielsen N., Levinson J. & Phillips-Hutton A. (red.), The Oxford handbook of western music and philosophy. Oxford: Oxford University Press. 483-498.
- Cobussen M.A. (2020), Kunstlerische Forschung und Klangkunst im öffentlichen Stadtraum. In: Jacobshagen A. (red.), Musik, die Wissen schafft Perspektiven künstlerischer Musikforschung. Würzburg: Königshausen & Neumann. 57-74.
- Cobussen M.A. (2020), Spirituality and music. In: Zsolnai L. & Flanagan B. (red.), The Routledge international handbook of spirituality in society and the professions. New York: Routledge. 380-387.
- Cobussen M.A. (2019), Akoestische herinrichting Leidse Garenmarkt, Geluidnieuws.nl : .
- Cobussen M.A. (2019), Sound, soundscapes, and sound art. INTER-NOISE 2019 Conference 16 juni 2019 - 19 juni 2019.
- Cobussen M.A. (2019), Spirituality and music. In: Flanagan B. & Zsolnai L. (red.), The Routledge international handbook for spirituality in society and the professions. London: Routledge. 380-387.
- Cobussen M.A. (2019), Listening and/as imagination. In: Grimshaw M., Walther-Hansen M. & Knakkergaard M. (red.), The Oxford handbook of sound & imagination vol. 1. Oxford: Oxford University Press. 115-130.
- Cobussen M.A. (2019), Bespreking van: Cecchetto D., Couroux M., Hiebert T. & Priest E. (2017), Ludic Dreaming. How to Listen Away from Contemporary Technoculture. New York: Bloomsbury. Journal of Sonic Studies .
- Cobussen M.A. (2019), Artistic research and sound art in public urban spaces. In: Assis P. de & D'Errico L. (red.) Artistic research: charting a field in expansion. London: Rowman & Littlefield. 98-112.
- Cobussen M.A. (2018) Christine Guillebaud (ed.), Toward an Anthropology of Ambient Sound. Bespreking van: Guillebaud Christine (2017), Toward an Anthropology of Ambient Sound. London: Routledge. Journal of Sonic Studies .
- Cobussen M.A., Kamp I. van & Erens C. (2018), Rapport Garenmarkt.
- Cobussen M.A. (2018), Bespreking van: Cusack P. (2017), Berlin Sonic Places: A Brief Guide. Hofheim am Taunus: Wolke Verlag. Journal of Sonic Studies .
- Cobussen M.A. (2018), Micropolitical Effects of Sonic Interventions. In: Heide E. van der (red.), Edwin van der Heide: A Monograph. Rotterdam: V2 Publishing.
- Cobussen M.A. (2017), Jordan Lacey, Sonic Rupture. A Practice-led Approach to Urban Soundscape Design, Journal of Sonic Studies : .
- Cobussen M.A. (2017), Noise, sounding art, and urban ecology. 46th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering 27 augustus 2017 - 30 augustus 2017.
- Cobussen M.A. (2017), Musical performances are (not) artistic research, Ímpar Online Journal for Artistic Research 1(1): 5-15.
- Cobussen M.A. (2017), The Field of Music Improvisation (e-book). Leiden: Leiden University Press.
- Cobussen M.A. (2017), Improvising (with) Sounds: A Sonic Postcard from Belgrade, New Sound 50(2): 269-284.
- Cobussen M.A. (2017), Adding Complexity to Current Sound Studies on Public Urban Spaces [8th International Symposium on Temporal Design, Bologna, Italy]. .
- Cobussen M.A. (2017), [MOOC] Music and Society. Leiden: Leiden University.
- Cobussen M.A. (2016), Bespreking van: Gandy M. & Nilsen B.J. (eds.) (2014), The Acoustic City. Berlin: Jovis. Journal of Sonic Studies .
- Cobussen M.A. (2016), Bespreking van: Toop D. (2016), Into the Maelstrom: Music, Improvisation and the Dream of Freedom: Before 1970. London: Bloomsbury. Journal of Sonic Studies .
- Cobussen M.A., Meelberg V. & Truax B. (red.) (2016), The Routledge companion to sounding art. New York: Routledge.
- Cobussen M.A. (2015), Bespreking van: Bijsterveld K., Cleophas E., Krebs S. & Mom G. (2014) Sound and Safe: A History of Listening Behind the Wheel, Journal of Sonic Studies : .
- Cobussen M.A. (2015), Bespreking van: Garcia Quiñones M., Kassabian A. & Bosch E. (2013), Ubiquitous Musics: The Everyday Sounds That We Don’t Always Notice. Farnham: Ashgate. Journal of Sonic Studies .
- Cobussen M.A. (2015), Bespreking van: Wallrup E. (2015), Being Musically Attuned: The Act of Listening to Music. Aldershot: Ashgate. Journal of Sonic Studies .
- Cobussen M.A. & Costa R. (2015), Dialogue on improvisation, composition and performance: on singularity, complexity and context, Revista Música 15(1): 149-164.
- Cobussen M.A. (2014), Towards an Ethical-Political Role for Artistic Research. In: Crispin D. & Gilmore B. (red.), Artistic Experimentation in Music. An Anthology. Leuven: Leuven University Press. 83-89.
- Cobussen M.A. (2014), Steps to an Ecology of Improvisation. In: Schroeder F. & Ó hAodha M. (red.), Sound Weaving. Writings on Improvisation. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 31-45.
- Cobussen M.A. (2014), Aesthetic Sensibility and Artistic Sonification. In: Schwab M. & Borgdorff H. (red.), The Exposition of Artistic Research: Publishing Art in Academia. Leiden: Leiden University Press. 65-77.
- Cobussen M.A. (2013), The (Post)Modern Music of Edgard Varèse. In: Houppermans S. (red.), Modernism Today. Amsterdam: Rodopi. 247-261.
- Cobussen M.A. (2013), Improvisation and Singularity. In: Frisk H. & Őstersjö S. (red.), (re)thinking improvisation. Artistic explorations and conceptual writings. Lund: Lund University. 92-95.
- Cobussen M.A. & Nielsen N. (2012), Music and Ethics. Farnham: Ashgate.
- Cobussen M.A. (2012), Towards a material spirituality (and beyond), Die Tonkunst 6(4): 430-438.
- Cobussen M.A. (2012), On the Musically Ethical [The Verge Conference 2012 Arts + Ethics, Trinity Western University, Langley, Canada]. .
- Cobussen M.A. (22 mei 2012), Goede of slechte kunst? Over smaak valt wel degelijk te twisten. De Volkskrant.
- Cobussen M.A. (2012), From Liber Amicorum to Sonic Sensibility. In: Maas S. van & Hulshof C. (red.), Liber plurium vocum. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Cobussen M.A. (2012), Waar is muziek?. In: Maas S. van & Hulshof C. (red.), Liber plurium vocum. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Cobussen M.A. (2011), Resonanties: verkenningen tussen kunsten en wetenschappen. Leiden: Leiden University Press.
- Cobussen M.A. (2011), Dionysos danst met Miles Davis: van het schone naar het sublieme via muziek. In: Cobussen M.A., Ruiter F. de & Leeuwen M. van (red.), Resonanties. Verkenningen tussen kunsten en wetenschappen. Leiden: Leiden University Press.
- Cobussen M.A. (2011), Dionysos danst met Miles Davis: van het schone naar het sublieme via muziek. In: Cobussen M.A. (red.), Resonanties. Verkenningen tussen kunsten en wetenschappen. . Leiden: Leiden University Press.
- Meelberg V. & Cobussen M.A. (2011), Reflections on sonic environments, Journal of Sonic Studies.
- Cobussen M.A. (red.) (2011), Editor-in-chief and founder. Journal of Sonic Studies. Leiden: Leiden University Press.
- Cobussen M.A. (red.) (2010), Editor-in-chief and founder. Journal of Sonic Studies. Leiden: Leiden University Press.
- Cobussen M.A. (2009), Refrein. In: Romein E. (red.), Deleuze compendium. Amsterdam: Boom. 252-264.
- Cobussen M.A. (2009), The Intruder. On Differentiations in Musical Research. In: Caduff C. (red.), Art and Artistic Research: Music, Visual Art, Design, Literature, Dance. Zürich: Verlag Scheidegger & Spiess. 46-55.
- Cobussen M.A. (17 mei 2009), Defending the Uncanny. On the Postmodern, the Art World, and the Turn towards Complexity’. Integral World. [webartikel].
- Cobussen M.A. (2009), The Field of Musical Improvisation, Konturen 2: .
- Cobussen M.A. (2009), Improvisation: Between the Musical and the Social, Dutch Journal of Musical Theory 14(1): 48-55.
- Cobussen M.A., Frisk H. & Weijland B. (2009), The field of musical improvisation, Konturen : .
- Cobussen M.A. (2008), Thresholds. Rethinking Spirituality Through Music. Hampshire: Ashgate.
- Cobussen M.A. (2008), Introduction, New Sound 32(2): 5-7.
- Cobussen M.A. (2008), Improvisation. An Annotated Inventory, New Sound 32(2): 9-22.
- Cobussen M.A. (2007), Drie meditaties over stilte, muziek en spiritualiteit. In: Hofland H.J.A. (red.), De grote stilte. Budel: Damon. 73-88.
- Cobussen M.A. (2007), Music and spirituality: 13 meditations around George Crumb's "Black Angels", The New Centennial Review 7(1): 181-211.
- Cobussen M.A. (2007), The Trojan horse: epistemological explorations concerning practice based research, Dutch Journal of Musical Theory 12(1): 18-33.
- Cobussen M.A. (2005), De (post)moderne muziek van Edgard Varèse. In: Baetens J., Houppermans S., Langeveld A. & Liebregts P. (red.), Een ander meervoud. Leuven: Peeters. 93-108.
- Cobussen M.A. (2005), Fragmenten – stilte, voor Derrida. In: Heijerman E. & Schoot A. van der (red.), Welke taal spreekt de muziek?. Budel: Damon. 159-171.
- Cobussen M.A. (2005), The becoming insect of music. In: Marković T. & Mikić V. (red.), Music and network. Belgrade: University of the Arts. 19-27.
- Cobussen M.A. (2005), In(-)formations: the meaning of paratextual elements in Debussy’s Syrinx, Musicological Annual 41(2): 55-70.
- Cobussen M.A. (2005), Noise and ethics: on Evan Parker and Alain Badiou, Culture, Theory and Critique 46(1): 29-42.
- Cobussen M.A. (2003), Ethics and/in/as Silence, Ephemera: Theory and Politics in Organization 3(4): 277-285.
- Cobussen M.A. (2003), Music and deconstruction: the Jacques Derrida - Gerd Zacher encounter, New Sound International Journal of Music 21: 45-55.
- Finn G. & Cobussen M.A. (2002), Creativity and ethics – in deconstruction – in music: intermezzo, Echo: a music-centered journal 4(2).
- Cobussen M.A. (2002), Verkenningen van/in een muzikale ruimte: over Peter Sloterdijk en Edwin van der Heide, Interacta 5: 208-211.
- Cobussen M.A. (2000), The Dutch ensemble culture: its heterogeneity, engagement and social embeddedness, New Sound International Journal of Music 15: 33-44.
- Cobussen M.A. (1999), Deconstruction and Comprovisation, New Sound International Journal of Music 13/14: 41-49.
- Cobussen M.A. & Welten R. (1996), Dionysos danst weer: essays over hedendaagse muziekbeleving. Kampen: Kok Agora.
- Cobussen M.A. (1996), Postmoderne muziek: kritisch pluralisme en positieve aandacht voor de geschiedenis, Mens en Melodie : 18-23.
- Cobussen M.A. (1996), Habermas als scheidsrechter van de postmoderne muziek, Mens en Melodie : 18-23.
- geluidsbelevingonderzoek