Nieuw grondwetscommentaar aangeboden aan premier Rutte

Nederland is een derde grondswetscommentaar rijker – met Leiden als thuisbasis. Het eerste exemplaar van 'Een nieuw commentaar op de Grondwet' (verschenen bij Boom Amsterdam) werd vorige week aangeboden aan minister-president Mark Rutte in het Torentje in Den Haag.

Een nieuw commentaar op de Grondwet biedt lezers uitleg bij essentiële Grondwetsartikelen, maar biedt in elke bijdrage ook een reflectie op het betreffende Grondwetsartikel. Het boek bevat daarnaast bijdragen over wat ontbreekt in onze Grondwet, zoals politieke partijen en de Europese Unie. Een nieuw commentaar wil daarmee zowel de Grondwet dichter bij een breder publiek brengen als aanjager zijn van het (wetenschappelijke) debat over onze Grondwet. Het boek is een samenwerking tussen in totaal 39 experts. Een groot aantal collega’s van onze faculteit werkten mee, naast auteurs van acht andere universiteiten, instituten als het College voor de Rechten van de Mens en ministeries. Afshin Ellian en Bastiaan Rijpkema, werkzaam bij de afdeling Encyclopedie van de Rechtswetenschap, voerden de redactie.

Op 7 december wordt het boek gelanceerd met de bijeenkomst Wat heb ik aan de Grondwet? in De Balie Amsterdam. Onder meer Pieter Heerma (fractievoorzitter CDA), Lisa Westerveld (Tweede Kamerlid GroenLinks), Marcel ten Hooven (journalist De Groene), Dominique van der Heyde (Chef politiek NOS), Jerfi Uzman (hoogleraar Staatsrecht UvA) en Jorieke Manenschijn (promovenda Rechtsgeleerdheid, Leiden) gaan in gesprek over het belang van de Grondwet. Meer informatie over het programma en aanmelden kan via deze link.

Rondom de verschijning waren er interviews in De Volkskrant, het Nederlands DagbladMet het Oog op MorgenGoedemorgen Nederland en verscheen er een voorpublicatie in EW (voorheen Elsevier). Meer info over het boek is te vinden op de website van Boom Amsterdam.

Afshin Ellian en Bastiaan Rijpkema in Den Haag