Leidse universiteit scoort hoog in Keuzegids 2013

De Universiteit Leiden staat nummer twee op de ranglijst van brede universiteiten in de Keuzegids Universiteiten 2013 – vlak achter de nummer één, Nijmegen. Acht Leidse bacheloropleidingen komen dit jaar als beste uit de bus. En vier opleidingen krijgen in de gids het predicaat Topopleiding. Sterrenkunde en Wiskunde in Leiden staan beide op de tweede plaats.

De Keuzegids, verschenen op 4 december 2012, noemt de volgende acht bacheloropleidingen van de Universiteit Leiden als de beste van het land:

• Biomedische wetenschappen
  • Criminologie
  • Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie
  • Film- en literatuurwetenschap
  • Geschiedenis
  • Italiaanse taal en cultuur
  • Klassieke talen: zie Griekse en Latijnse taal en cultuur
  • Koreastudies
  • Notarieel recht
  • Slavische talen en culturen: zie Russische studies

Op de 2e plaats

Een aantal Leidse bacheloropleidingen behaalt in de gids een tweede plaats:

• Bestuurskunde
  • Chinastudies
  • Fiscaal recht
  • Franse taal en cultuur
  • Kunstgeschiedenis
  • Oude culturen van de mediterrane wereld
  • Politicologie
  • Sterrenkunde
  • Wiskunde

Speciaal kwaliteitszegel

Nieuw in deze editie van de keuzegids is een speciaal kwaliteitszegel voor 59 opleidingen die het hoogst scoren in de ranglijsten van de gids. Zij krijgen het predicaat ‘topopleiding’ toegekend. De Leidse topopleidingen, die een totaal score van zeer goed of excellent hebben, zijn:

• Biomedische wetenschappen
  • Film- en literatuurwetenschap
  • Klassieke talen: zie Griekse en Latijnse taal en cultuur
  • Leiden University College The Hague: zie Liberal Arts and Sciences: Global Challenges

Vergelijking

De Keuzegids Universiteiten vergelijkt verwante opleidingen bij universiteiten. Dit gebeurt op basis van prestaties, zoals contacturen, groepsgrootte, het aantal behouden studenten na het eerse jaar en het percentage studenten dat tijdig een diploma haalt. Vergelijking gebeurt tevens op basis van studentenoordelen over onder andere inhoud, docenten, praktijkgerichtheid en faciliteiten. Ook de mening van experts over de opleidingen wordt meegenomen in de vergelijking. De verschillen in de scores tussen de universitaire opleidingen zijn meestal klein.

De Keuzegids Universiteiten is een jaarlijkse uitgave van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI).

(4 december/ MH)

Keuzegids Universiteiten 2013