Academy of Creative and Performing Arts (ACPA)

Beeldende kunst-traject Practicum Artium (PA)

Practicum Artium (PA) is een traject speciaal ontwikkeld voor studenten van de Universiteit Leiden met een talent voor beeldende kunst. Kunst en onderzoek voeden elkaar en zijn op veel manieren met elkaar verweven. In Practicum Artium verken je artistieke praktijken en methoden en koppel je deze aan je academische studie. Door kennis te maken met materialen, technieken en esthetiek leer je je (wetenschappelijke) ideeën visueel uit te drukken en daar kritisch op te reflecteren.

Film, Fotografie, Schilderen en Tekenen in Den Haag (KABK)

Studenten van de Universiteit Leiden die tot deze opleiding worden toegelaten, volgen lessen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Je kunt kiezen uit een breed scala aan interdisciplinaire keuzevakken in tekenen, schilderen, film en fotografie: een unieke kans voor je verdere artistieke ontwikkeling. De lessen worden meestal 's avonds gegeven, waardoor je dit talentenprogramma gemakkelijk kunt combineren met je academische studieprogramma. Lessen worden gegeven op de KABK, Prinsessegracht 4, Den Haag.

Je volgt een jaar het PA-programma en krijgt tien studiepunten als je het vak hebt gehaald. Het programma is opgedeeld in twee semesters, na elk semester is er een eindbeoordeling en evaluatie.

Kijk voor meer informatie in de Studiegids van de Universiteit Leiden!

Kortom:

10 EC voor 1-jarig programma

Jaarlijks volgen 60 studenten het Practicum Artium programma

Geen extra kosten

Hoe werkt toelating tot Practicum Artium?

Als je je wilt aanmelden voor Practicum Artium vanaf september 2023, kun je je voor 1 juni 2023 aanmelden in de periode 15 april t/m 31 mei. Dit doe je door de op deze website beschreven aanmeldstappen te volgen. Op basis van een portfolio, opdracht en een motivatiebrief kan het zijn dat je uitgenodigd wordt voor een toelatingsexamen. Op basis van je niveau en motivatie tijdens het toelatingsexamen kun je worden toegelaten tot Practicum Artium.

Neem voor meer informatie contact op met Liza Swaving (coördinator van het Practicum Artium Programma).

Visual arts programme: Practicum Artium (PA)

Drawing Dimensions

Teacher: Marieke Zwart

Painting in Practice and Context: Crafting Meaning with Colour

Teacher: Tanja Smit

Photography: Visual Conversations

Teacher: Nadine Stijns

Film in Practice

Teacher: Etienne Kallos

Lees het blog van PA-studente Charlotte Arnoldy!