Sterrenkunde (BSc)

Voorlichtingsactiviteiten

Wil je meer weten over de opleiding Sterrenkunde en beleven hoe het is om in Leiden te studeren? Sterrenkunde biedt verschillende voorlichtingsactiviteiten om je te helpen bij je studiekeuze.

Kom kennismaken

Om een goed beeld te krijgen van welke studie bij je past, moet je veel uitzoeken. Neem hier dan ook ruim de tijd voor en ga actief aan de slag. Een bezoek aan de universiteit en de stad gaat je heel veel duidelijkheid bieden. Kom dus langs!

Start hier je studiekeuze! Oriënteer je breed tijdens de Open Dag en maak kennis met alle studies van de Universiteit Leiden. Tijdens opleidingspresentaties van 45 minuten krijg je een goede eerste indruk van bijvoorbeeld het vakkenpakket, de arbeidsmarkt en de onderwijsmethoden. Bezoek ook de informatiemarkt: onze studenten, docenten en studieadviseurs beantwoorden graag jouw vragen.
Lees meer over de Open Dagen

Tijdens Proefstuderen ervaar je zelf hoe het is om de opleiding te volgen aan de Universiteit Leiden. Vooraf maak je een opdracht om je voor te bereiden op de colleges en werkgroepen die je volgt op de dag zelf: bij de opleiding, samen met andere studiekiezers. Je komt zo inhoudelijk meer te weten over de studie.
Lees meer over Proefstuderen

Een dagje meelopen bevestigt of een opleiding echt bij je past. Samen met zittende studenten woon je tijdens een reguliere collegedag een hoorcollege en/of werkgroep bij en proef je de sfeer van de opleiding. In de pauzes kun je vragen stellen en praten met studenten en docenten. Lijkt je dit wel wat? Geef je dan op. De opleiding neemt contact met je op om een geschikte datum te vinden.

Lees meer over meeloopdagen

Op donderdag 15 november organiseert de Universiteit Leiden de Physics and Astronomy Ladies Day, speciaal bedoeld voor vrouwen uit 5- en 6-vwo met een bètaprofiel die willen weten wat het inhoudt om Natuur- of Sterrenkunde te studeren. Tijdens de Ladies’ Day merk je dat Natuurkunde voor zowel mannen als vrouwen is. Ga speeddaten met vrouwelijke natuur- en sterrenkundigen en ontdek wat je allemaal met de studies kunt. Onze studentes vertellen waarom zij voor natuur- en/of sterrenkunde hebben gekozen.
Lees meer over de Physics Ladies Day