Sterrenkunde - Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen - Universiteit Leiden

Sterrenkunde (BSc)

Waarom Universiteit Leiden?

Je kiest voor de studie Sterrenkunde wanneer je geïnteresseerd bent in het heelal, als wiskunde B en natuurkunde tot je sterkste vakken behoren en je een belangrijke bijdrage wilt leveren aan de technologische vooruitgang van de maatschappij.

De 4 redenen om Sterrenkunde in Leiden te gaan studeren:

• Sterrenkunde in Leiden is een van de weinige bacheloropleidingen ter wereld die volledig gericht is op de volledige breedte van het vakgebied. Bij veel andere universiteiten is sterrenkunde onderdeel van een natuurkundeopleiding.
  • Wetenschappelijk onderzoek is sterk ingebed in de studie, zodat je wordt opgeleid tot een onafhankelijke en sterke probleemoplosser. In het tweede jaar kun je bijvoorbeeld een sterrenkundig practicum uitvoeren tijdens de waarneemreis naar de Isaac Newton-telescoop op La Palma.
  • Er is veel aandacht voor het ontwikkelen van analytische vaardigheden en oplossingsgericht denken. Door veel te programmeren leer je gemoduleerd en gestructureerd denken en weet je grote hoeveelheden computerdata te hanteren. Bovendien leer je door verdiepende wiskunde en natuurkunde ingewikkelde theorieën doorzien en bewijzen.
  • Ambitieuze studenten met veel aanleg en motivatie kunnen een dubbele  bachelor volgen. Na afronding behaal je dan twee bachelorsdiploma’s. Sterrenkunde kan gecombineerd worden met de opleidingen Natuurkunde, Wiskunde of Informatica.

Studeren aan de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen

Ontdek hoe de wereld in elkaar zit om ook in de toekomst te kunnen innoveren. De faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen is een toonaangevende faculteit in het hart van het Leiden Bio Science Park. Medewerkers en studenten werken dagelijks in een dynamische, internationale omgeving, waar persoonlijke en academische ontwikkeling belangrijke uitgangspunten zijn. Studenten krijgen onderwijs in een inspirerende en moderne onderzoeksomgeving en zijn vanaf het begin van hun studie betrokken bij het onderzoek: een ideale omgeving om te leren door onderzoek te doen.

Studeren aan een universiteit van wereldklasse

De Universiteit Leiden is de oudste universiteit van Nederland en heeft al ruim vier eeuwen wereldwijd een goede reputatie. Sinds 1575 hebben we honderdduizenden studenten van over de hele wereld opgeleid, met goed en persoonlijk onderwijs. Wij doen er alles aan om je zo goed mogelijk te begeleiden en dagen we je uit als je meer kunt én wilt. Hierdoor behoren we al vele jaren tot de koplopers in de rankings van de Keuzegids Universiteiten en de Elsevier Enquête. Ook staan we tot op de dag van vandaag op verschillende internationale ranglijsten in de wereldtop.
Meer redenen om te kiezen voor de Universiteit Leiden