Sterrenkunde - Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen - Universiteit Leiden

Sterrenkunde (BSc)

Over de opleiding

Met Sterrenkunde bestudeer je alle aspecten van het heelal. Je ontwikkelt analytische vaardigheden en leert complexe vraagstukken systematisch op te lossen. Daarnaast leer je complexe programmeermethoden en natuurkundige en wiskundige modellen toe te passen om activiteiten in het heelal te verklaren en te voorspellen.

Opbouw van de bacheloropleiding

Het eerste jaar is gericht op het ontwikkelen van de basiskennis en vaardigheden die belangrijk zijn voor een sterrenkundige. Je volgt bètavakken als wiskunde, natuurkunde en informatica. Daarnaast maak je kennis met astrofysica en leer je over planetenstelsels.

De Sterrenkundebachelor is een driejarige studie. Je volgt vakken uit verschillende vakgebieden:

• Sterrenkunde
  • Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Communicatie

Sterrenkunde studeren kost je een volle werkweek van 40 uur: gemiddeld 25 contacturen per week en 15 uur voor zelfstudie.

Lees meer over het studieprogramma

Het tweede jaar is een verdieping op het propedeusejaar. Je vervolgt vakken in wiskunde en natuurkunde en je krijgt meer sterrenkundige vakken. Je maakt kennis met sterrenstelsels en hun bouwstenen en je kunt ook zelf astronomische waarnemingen gaan doen op La Palma.

Lees meer over het studieprogramma

In het derde jaar is er veel keuzeruimte. Je kunt een minor volgen, een verdiepend Sterrenkunde-vakkenpakket, of andere vakken binnen de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Je sluit je bachelor af met een onderzoek bij één van de onderzoeksgroepen van de Sterrewacht Leiden met een bijbehorende scriptie en presentatie.

Lees meer over het studieprogramma

Welk vak spreekt Margot het meest aan?

Eerstejaars student

Welk vak spreekt Margot het meest aan?

‘Bij Sterrenkunde leer je over ons melkwegstelsel, hoe planeten worden gevormd en hoe het heelal is ontstaan. Het vak Planetenstelsels vind ik erg leuk. We leren hoe het zonnestelsel in elkaar zit en hoe andere sterrenstelsels eruit zien.’

Waar wordt je bij deze opleiding voor opgeleid?

Henk Hoekstra - Docent

Waar wordt je bij deze opleiding voor opgeleid?

‘Na de opleiding kun je als sterrenkundige alle kanten op. Een deel kiest voor de wetenschap, maar je kunt ook prima in het bedrijfsleven aan de slag. Bedrijven weten dat sterrenkundigen echte bèta’s zijn die je een complex probleem kunt voorleggen, zoals het uitvoeren van een risicoanalyse.’

Onderwijsvormen

In het eerste jaar heb je per week rond de 25 contacturen, ongeveer gelijk verdeeld over hoor- en werkcolleges. Daarnaast besteed je wekelijks ongeveer 15 uur aan zelfstudie met het maken van opdrachten en het voorbereiden van colleges.

• Hoorcolleges. Gedreven docenten presenteren de leerstof en verbinden die met de actualiteit en eigen onderzoek. Van jou wordt verwacht dat je deze colleges voorbereidt door de opgegeven literatuur te bestuderen.
  • Werkcolleges. Kleine groepen gaan onder leiding van ouderejaarsstudenten en promovendi in op de stof van het hoorcollege. In de werkgroepen lever je een actieve bijdrage door vragen te stellen, te discussiëren en een presentatie te geven.
  • Zelfstudie. Thuis werk je aan opdrachten die kunnen meetellen voor het eindcijfer van het vak.
  • Practica. In het laboratorium werk je aan je onderzoeksvaardigheden. Je leert bijvoorbeeld natuur- en wiskundige modellen toe te passen om natuurkundige en sterrenkundige verschijnselen te verklaren.
  • Excursies en studiereizen. Tijdens sommige vakken kun je op excursie naar bijvoorbeeld het planetarium in Artis en de internationale sterrewacht op La Palma.

Studiebegeleiding

Om je te helpen je studie succesvol en op het juiste tempo te doorlopen biedt de Universiteit Leiden begeleiding en advies aan. Zowel op inhoudelijk gebied als op het gebied van bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling zijn er verschillende mensen en afdelingen bij de Universiteit Leiden die je daarbij kunnen helpen. De studieadviseur of studiecoördinator van jouw opleiding is de deskundige op het gebied van je studie en eventuele problemen, zoals studievertraging, planning, examenregelingen, etc.

Alles over begeleiding en advies