Universiteit Leiden

nl en

Wilfried Admiraal

Directeur / Hoogleraar Onderwijskunde

Naam
Prof.dr. W.F. Admiraal
Telefoon
+31 71 527 6081
E-mail
w.f.admiraal@iclon.leidenuniv.nl

Wilfried Admiraal is hoofd van het onderzoeksprogramma 'Teaching and teacher learning' van het ICLON en van het onderzoeksprogramma 'Student participation, engagement and achievement in online learning in higher education' van het Centre for Education and Learning (CEL) van de strategische alliantie tussen de universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam.

Zijn onderzoeksinteresse gaat uit naar de combinatie van Onderwijswetenschappen, Sociale psychologie en de inzet van technologie. Na zijn doctoraal Sociale en Arbeids-en organisatiepsycholgie (Universiteit van Amsterdam), promoveerde hij in 1994 aan de Universiteit Utrecht op het proefschrift Reacties van docenten op aandachteisende situaties in de klas. Hij is werkzaam geweest aan de universitaire lerarenopleidingen van de Universiteit Utrecht (1989-2006) en Universiteit van Amsterdam (2006-2012).

Voor meer informatie over zijn publicaties, onderwijs, promovendi en projecten, zie https://sites.google.com/site/wilfriedadmiraal/.

 

Directeur / Hoogleraar Onderwijskunde

  • ICLON

Werkadres

Willem Einthoven
Wassenaarseweg 62a
2333 AL Leiden
Kamernummer B4.31

Contact

  • Wurth J.G.R., Jong J.C. de, Hulshof H., Tigelaar E.H. & Admiraal W.F. (2016), Naar een betere mondelinge taalvaardigheid, het belang van feedback!congresbijdrage (refereed)
  • Day I.N.Z., Blankenstein F.M. van, Westenberg P.M & Admiraal W.F. (2016), Characteristics of intermediate assessment and student results: A literature review.congresbijdrage (refereed)
  • Day I.N.Z., Blankenstein F.M van., Westenberg P.M. & Admiraal W.F. (2016), Intermediate Assessment in Undergraduate Law Programs: the Relation between Test Characteristics, Student Characteristics and Study Results.congresbijdrage (refereed)
  • Day I.N.Z., Blankenstein F.M van., Westenberg P.M. & Admiraal W.F. (2016), Literatuurreview: Kenmerken van tussentijds toetsen in het hoger onderwijs en hun relatie met opbrengst bij studenten.congresbijdrage
  • Huisman B.A., Admiraal W.F., Pilli O., Ven M. van de & Saab N. (2016), Peer assessment in MOOCs: The relationship between peer reviewers’ ability and authors’ essay performance, British Journal of Educational Technology .artikel in tijdschrift (refereed)
  • Kampen E. van, Admiraal W.F & Berry A.K (2016), Content and language integrated learning in the Netherlands: teacher’s self-reported pedagogical practices, International journal of bilingual education and bilingualism : 1-15.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Smit B.H.J., Admiraal W.F. & Berry A.K. (2016), “Let’s find out together!”: Participatory action research by student teachers and school students in secondary education.congresbijdrage (refereed)
  • Meirink J.A., Smit B., Admiraal W., Sligte H., Emmelot Y., Schenke W. & Buisman M. (2016), Het mes snijdt aan twee kanten? De mogelijke bijdrage van onderzoek aan de optimalisering van Professionele Leergemeenschappen in het VO.congresbijdrage (refereed)
  • Admiraal W.F. & Berry A.K. (2016), Video narratives to assess student-teachers’ competence as new teachers, Teachers and Teaching: Theory and Practice 22(1): 21-34.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Admiraal W.F., Kruiter J., Lockhors D., Schenke W., Sligte H., Smit B., Tigelaar D. & Wit W. de (2016), Affordances of teacher professional learning in secondary schools, Studies in Continuing Education 38(3): 281-298.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Hei M. de, Sjoer E., Admiraal W.F. & Strijbos J-W. (2016), Teacher educators’ design and implementation of group learning activities, Educational Studies 42(4): 394-409.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Hei M. de, Strijbos J-W., Sjoer E. & Admiraal W.F. (2016), Thematic review of approaches to design group learning activities in higher education: The development of a comprehensive framework, Educational Research Review 18(1): 33-45.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Moses I., Admiraal W.F. & Berry A.K. (2016), Gender and gender roles differences in student-teachers' commitment to teaching, Social Psychology of Education 19(3): 475-492.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Kamp M.T. van de, Admiraal W.F. & Rijlaarsdam G. (2016), Becoming original: effects of strategy instruction, Instructional Science 44(6): 543-566.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Nguyen P.N.T., Janssen T., Rijlaarsdam G.C.W. & Admiraal W.F. (2016), Effects of self-questioning on students' engagement in literary reading, Cultura y Educación 28(4): 702-737.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Pilli O. & Admiraal W.F. (2016), A taxonomy for Massive Open Online Courses, Contemporary Educational Technology 7(3): 223-240.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Sander A. & Admiraal W.F. (2016), German schools abroad – hotspots of elite multilingualism?, Journal of Research in International Education 15(3): 224-237.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Veldman I., Admiraal W.F., Tartwijk J. van, Mainhard T. & Wubbels Th. (2016), Veteran teachers’ job satisfaction as a function of personal demands and resources in the relationships with their students, Teachers and Teaching: Theory and Practice 22(8): 913-926.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Admiraal W.F. (2016), Het beste onderwijsonderzoek van 2016, Didactief 46(10): 22-25.artikel in tijdschrift
  • Admiraal W.F. (2016), Praktijkonderzoek. In: Groen A., Roon C. in 't, de Slaman P. (red.) Leids-Haags allegorieënlexicon.. Delft: Eburon. 271-278.boekdeel
  • Brouwer P., Klaeijsen A., Bijman D., Admiraal W.F., Geerdink G. & Helms-Lorenz M. (2016), OECD TALIS Initial Teacher Preparation Study. Country Background Report - The Netherlands. Den Bosch: ecbo.rapport
  • Admiraal W.F. (2016), Het lerarenregister en de betekenis van leren op de werkplek, Pedagogische Studiën 93(5/6): 278-280.artikel in tijdschrift
  • Braaksma M. & Admiraal W.F. (2016), Invoering van een wettelijk lerarenregister in het Nederlandse onderwijs: Inleiding op themanummer, Pedagogische Studiën 93(5/6): 270-273.artikel in tijdschrift
  • Admiraal W.F. (2015), A role-play game to facilitate the development of students’ reflective internet skills, Journal of Educational Technology & Society 18(3): 301-308.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Zwart R.C., Smit B.H.J. & Admiraal W.F. (2015), Docentonderzoek nader bekeken: een reviewstudie naar de aard en betekenis van onderzoek door docenten, Pedagogische Studiën 92(2): 131-148.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Admiraal W.F. (2015), Preparing pre-service teachers for teaching with technology. Limassol, Cyprus: EARLI Conference.congresbijdrage (refereed)
  • Schenke W., Sligte H., Admiraal W.F., Buisman M., Emmelot Y., Meirink, J.A. & Smit B.H.J. (2015), Scan School als Professionele Leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.boek
  • Geboers E., Admiraal W.F, Geijsel F. & Dam G. ten (2015), Citizenship orientations and knowledge in primary and secondary education, Social Psychology and Education 18: 749-767.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Geboers E., Geijsel F., Admiraal W.F., Jorgensen T. & Dam G. ten (2015), Citizenship development of adolescents during the lower grades of secondary education, Journal of Adolescence 45: 89-97.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Hei M. de, Strijbos J-W., Sjoer E., Admiraal & W.F. (2015), Collaborative learning in higher education: Lecturers’ practices and beliefs, Research Papers in Education 30: 232-247.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Kamp M-T. van de, Admiraal W.F, Driel, J.H.van. & Rijlaarsdam G (2015), Enhancing divergent thinking in visual arts education: Effects of explicit instruction of meta-cognition, British Journal of Educational Psychology 85: 47-58.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Kragten M., Rijlaarsdam G. & Admiraal W.F (2015), Students’ ability to solve process-diagram problems, Journal of Biology Education 49: 91-103.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Kragten M., Admiraal W.F. & Rijlaarsdam G. (2015), Students’ learning activities while studying biological process diagrams, International Journal of Science Education 37: 1915-1937.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Admiraal W.F. (2015), Reactie op het hoofdstuk Samenwerkend leren gaat niet vanzelf. In: Sjoer E., Hei M. de, Helvoort J. van (red.) Onbegrensd leren.. Den Haag: Haagse Hogeschool. 20-21.boekdeel
  • Admiraal W.F. (2015), Naar wetenschappelijk praktijkonderzoek door docenten.congresbijdrage
  • Admiraal W.F. (2015), Onderzoek van (aanstaande) docenten.congresbijdrage
  • Schenke W. & Admiraal W.F. (2015), Towards schools as professional learning communities.congresbijdrage (refereed)
  • Sligte H., Lockhorst D. & Admiraal W.F. (2015), Towards a professional learning culture in schools.congresbijdrage (refereed)
  • Sligte H., Schenke W. & Admiraal W.F. (2015), Samen op pad: de school als professionele leergemeenschap.congresbijdrage (refereed)
  • Vermeulen J. & Admiraal W.F. (2015), Personalized feedback by teachers based on learning analytics.congresbijdrage (refereed)
  • Sligte H., Lockhorst D. & Admiraal W.F (2015), Bevorderen van professionele leergemeenschappen van docenten.congresbijdrage (refereed)
  • Moses I., Berry A., Admiraal & W.F. (2015), Gender and gender role differences in student teachers’ commitment to teaching.congresbijdrage (refereed)
  • Keijzer R. & Admiraal W.F. (2015), Mentor in mind: Sustainable success.congresbijdrage (refereed)
  • Admiraal W.F., Huisman B.A. & Pilli O. (2015), Assessment in massive open online courses, Electronic Journal of e-Learning 13(4): 207-216.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Admiraal W.F., Huisman B.A. & Ven M. van de (2014), Self- and peer assessment in massive open online courses, International Journal of Higher Education 3(3): 119-128.artikel in tijdschrift (refereed)
  • Admiraal Wilfried, Smit Ben H.J. & Zwart Rosanne (2014), Models and design principles for teacher research, IB Journal of Teaching Practice 2(1): 1-6.artikel in tijdschrift

Geen relevante nevenwerkzaamheden