Universiteit Leiden

nl en

Proefschrift

Teacher professional learning and collaboration in secondary schools

De focus van dit proefschrift is het leren en de samenwerking van docenten in het voortgezet onderwijs.

Auteur
Loes de Jong
Datum
20 mei 2020
Links
Fulltext in Leiden Repository

In de onderwijspraktijk worden verschillende samenwerkingsinitiatieven in scholen, zoals professionele leergemeenschappen, lesson study en datateams, doelgericht georganiseerd. Onderzoek laat zien dat samenwerking tussen docenten niet alleen de professionele ontwikkeling van docenten bevordert. Ook het leerproces van leerlingen en het collectieve verandervermogen van scholen hebben baat bij een schoolcultuur waarin collegiale samenwerking centraal staat.

Verder heeft onderzoek aangetoond dat collegiale samenwerking in school positief samenhangt met de tevredenheid van de docenten over hun docentschap en hun werkomgeving. In dit proefschriftworden achtereenvolgens vier studies beschreven die zijn uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in hoe docenten samenwerken, welke factoren desamenwerking ondersteunen of belemmeren en hoe samenwerking het leren van docenten bevordert.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.