Universiteit Leiden

nl en

Anna van Duijvenvoorde

Universitair hoofddocent

Naam
Dr. A.C.K. van Duijvenvoorde
Telefoon
+31 71 527 3853
E-mail
a.c.k.van.duijvenvoorde@fsw.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0001-9213-8522

Anna van Duijvenvoorde is universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie. Ze is mede-oprichter van het onderzoeksplatform CHANGE Leiden. Anna's onderzoek richt zicht op hoe hersenontwikkeling in verband staat met veranderingen in besluitvorming, risicogedrag, en sociaal leren in de tienerjaren. Zij gebruikt hiervoor methodes uit de experimentele gedragspsychologie en cognitieve neurowetenschappen.

Meer informatie over Anna van Duijvenvoorde

Anna van Duijvenvoorde is universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie. Ze is mede-oprichter van het onderzoeksplatform CHANGE Leiden.

Anna's onderzoek richt zicht op hoe hersenontwikkeling in verband staat met veranderingen in besluitvorming, risicogedrag, en sociaal leren in de tienerjaren. Zij gebruikt hiervoor methodes uit de experimentele gedragspsychologie en cognitieve neurowetenschappen.

Kort CV

Anna van Duijvenvoorde heeft haar PhD cum laude behaald aan de Universiteit van Amsterdam in 2013. Tijdens haar PhD heeft ze gewerkt als visiting researcher aan Columbia University en het Sackler Institute for Developmental Psychobiology in New York. Ze onderzocht voornamelijk het leren van positieve en negatieve feedback en risicogedrag tijdens de adolescentie. Ze begon in 2014 als universitair docent op de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie en promoveerde naar universitair hoofddocent in 2019. 
Haar huidige onderzoek richt zich op de sociale context van leren en hoe jongeren elkaar beinvloeden. Ze specialiseert zich in technieken van de cognitieve neurowetenschappen (zoals functionele MRI), computationele modellen van leren, en longitudinale data. Ze neemt deel in verschillende samenwerkingsverbanden, zoals de NeurolabNL route van de Nederlandse Wetenschaps Agenda, waarin ze zich richt op het onderzoeken van optimale condities van leren. Ook neemt ze deel in het interdisciplinaire profileringsgebied Sociale Veerkracht & Veiligheid van de Universiteit Leiden. Naast haar onderzoek is ze actief in de research master Psychologie in haar rol als research master adjunct-directeur. Verder is ze lid van de Jonge Academie Leiden. Dit platform stimuleert en behartigt de belangen van jonge onderzoekers op het gebied van onderzoeks-en onderwijsbeleid, interdisciplinariteit en outreach. In 2020 ontving ze de Heineken Young Scientist Award in de sociale wetenschappen.

Onderzoek

Samen Leren is het onderzoeksproject waarin onderzocht wordt hoe adolescenten leren van en over anderen. Tijdens de tienerjaren kunnen we ons steeds beter verplaatsen in andere mensen. Ook worden leeftijdsgenoten steeds belangrijker. Hoe leer je wie je kunt vertrouwen? Wie met je samenwerkt? Kun je ook leren door het observeren van anderen? En is het tienerbrein wel geschikt om ‘samen te leren’? Tijdens de COVID-19 pandemie heeft het Samen Leren project uitgebreid om te onderzoeken hoe schoolsluiting academische motivatie en welzijn van tieners beïnvloedt. 

Het Brainbuzz onderzoeksproject richt zich op risicogedrag en sociale beïnvloeding in jongeren met en zonder ADHD. Hoe schatten deze jongeren risico’s in en hoe gevoelig zijn ze voor beloning? Een centrale vraag in dit project is of jongeren met ADHD extra gevoelig zijn voor sociale beïnvloeding. We onderzoeken in dit project ook of leeftijdsgenoten het gedrag van jongeren positief kunnen beïnvloeden.

Beurzen

  • 2020 Heineken Young Scientist Award
  • 2020 YAL Interdisciplinary Activity Grant (co-PI Dr. Stephanie Rap of Leiden Law 444)
  • 2019 LUF-Gratama grant (24129)
  • 2018 Sarah van Dam KNAW grant (100K)
  • 2018 NWA Neurolab NL – optimal conditions of learning (co-PI) 
  • 2016 Leiden Aspasia grant (13K) 
  • 2016 Open Research Area grant (250K) 
  • 2011 PhD stipend Ter Meulen Fonds (9K) 
  • 2009 Amsterdam Brain Imaging Platform (12K) 

Onderwijs

  • Developmental Cognitive Neuroscience (Research master specialisation course)
  • Research Master Psychology coördinator
  • Research Master Adjunct-Directeur

Begeleiding promovendi

Relevante links

LinkedIn profiel
Twitter profiel
Research Gate profiel
www.changeleiden.nl

Universitair hoofddocent

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Psychologie
  • Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie

Werkadres

Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden
Kamernummer 3B34

Contact

Publicaties

Geen relevante nevenwerkzaamheden

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.