EUniWell seed grant voor Anna van Duijvenvoorde

Studeren voor studenten iets mooier en gezonder maken, daarvan droomt Anna van Duijvenvoorde. Samen met wetenschappers en studenten in Leiden, Birmingham en Keulen wil ze het effect onderzoeken van pro-sociaal gedrag en je leeromgeving op je beter voelen. De Leidse ontwikkelingspsycholoog vertelt over kennis genereren en teruggeven, met en voor studenten.

Aan focusgroepen met studenten wil Anna van Duijvenvoorde input vragen hoe het onderzoek het beste aan te pakken voor dit speciale EUniWell consortium van deze drie universiteiten in Nederland, Engeland en Duitsland. De twee steunpilaren onder het EUniWell seed grant project zijn co-creatie om het onderzoek uit te voeren en een seminar in Engeland om de resultaten uit het project verder uit te diepen.

Wetenschap x praktijk

Van Duijvenvoorde spreekt over knappe koppen en ervaringsdeskundigen bij elkaar brengen. Ze wil empirische resultaten in het dagelijks leven van studenten leggen naast de onderzoeksresultaten in het lab. Krachten bundelen en de resultaten en ideeën teruggeven aan studenten om het welzijn van studenten te stimuleren. ‘Welzijn staat al prominent op de universitaire agenda in Leiden, maar ik heb het idee dat we best nog een slag kunnen maken. Wij willen goed nadenken over welzijn van studenten en hun leerprestaties, samen met die studenten. Daarom zijn niet alleen professoren, maar ook onze studenten al betrokken bij dit project.

Merel Teijink - 2e jaars research masterstudent Psychologie: 'Ik heb de eerste EUniWelll-vergadering  als ontzettend open ervaren.'

Studentenwelzijn en motivatie om te leren

'Betrokken zijn en mogen meedenken met het EUniWell-project voelde voor mij als een enorme kans. Voor het eerst heb ik van dichtbij mogen meemaken hoe een beurs aanvragen in zijn werk gaat. Ik geloof dat de meerwaarde groot is om juist met de mensen waarover dit onderzoek gaat in gesprek te gaan. Ik ben dan ook blij om hier deel van uit te maken. Zelf ben ik geïnteresseerd in de motivatie die kinderen en studenten hebben om te leren. Ik denk zeker dat studentenwelzijn hier een belangrijke rol in speelt. Ik heb de eerste EUniWelll-vergadering die ik heb bijgewoond als ontzettend open ervaren en kijk uit naar wat er nog komen gaat.

Tonda van Maren – 2e jaars research masterstudent Psychologie: 'Er heerst nog steeds een taboe op psychische problemen.'

Studentenwelzijn en mentale druk

Ondanks alle aandacht die er is voor het mentale welzijn, staat daar ook een enorme druk tegenover. Ik hoor dit van veel vrienden terug: er is wel aandacht voor mentaal welzijn, maar tegelijkertijd zijn er ook veel andere verplichtingen waardoor er vaak toch niet zo veel ruimte voor is als je zou willen. Daarbij komt dat er nog steeds een taboe heerst op psychische problemen. De mooie stappen die universiteiten zetten om mentale steun te bieden, worden deels ook gehinderd doordat studenten die er baat bij hebben toch ook nog een hoge drempel ervaren om daadwerkelijk hulp te zoeken. Ik vind het heel mooi dat er steeds meer aandacht komt voor mentaal welzijn van studenten. De samenwerking waar Anna naar streeft lijkt mij ook een hele mooie manier om veel impact te hebben. We verbinden namelijk hele sterke theoretische inzichten aan wat praktisch aansluit bij de behoeftes van studenten en komen zo samen tot iets wat hen zeker zal aanspreken.'

4e call EUniWell seed grant voor het bewustzijn en het vergroten van studentenwelzijn

EUniWell seed grants zijn eerder nog niet in Leiden geland. Deze kleine startbeurzen zijn bedoeld voor kleinschalige initiatieven om resultaten terug te koppelen binnen het EUniWell-netwerk, zodat andere initiatieven er weer wat aan hebben voor het bewustzijn en het vergroten van studentenwelzijn.
4th EUniWell Seed Funding Call: The results are in!

Klein beginnen

‘Het EUniWell project sluit goed aan bij wat we al doen aan onderzoek naar sociale omgeving, sociaal leren en academische prestaties. In mijn ervaring hebben onze studenten het soms best zwaar. In een van de masters die ik begeleid is prestatiedruk zeker een issue, en staat studentenwelzijn soms onder druk. Ik vind het belangrijk om onderzoek te doen waar ook mijn eigen studenten van zouden kunnen profiteren. Nog leuker vind ik het om dat samen met deze studenten op te zetten en uit te dragen. Binnen EUniWell is het ook mogelijk kennis te bundelen over Europese universiteiten. Maar ook binnen Leiden zijn er al verschillende initiatieven voor studentenwelzijn.  Zoals het stimuleringsgebied waar ik aan bijdraag: Sociale veerkracht en veiligheid. Dit is weer een mooi stapje om eraan toe te voegen.

Anna van Duijvenvoorde op Instagram HeinekenPrizes (foto: Michelle Raats)

Verbinden

In 2020 werd Van Duijvenvoorde geëerd met de Heineken Young Scientist Award, onder meer vanwege haar bereidheid tot samenwerking. ‘Ik ben inderdaad erg enthousiast om groepen te verbinden, in dit project werken studenten, academici en universiteiten over de landsgrenzen heen. De onderzoekers hebben ieder een eigen expertise. Ik ben als ontwikkelingspsycholoog gericht op leren en gedrag van jeugd. In Duitsland en Engeland werken experts mee op prosociaal gedrag, leren en sociale cognitie. We staan ook open voor mensen die aan de randen van ons onderzoek zitten en willen bijdragen.’