Psychologieprijzen 2019

De scriptieprijzen zijn voor Maud van den Eijnden (masterscriptie) en Michael Aristodemou (research masterscriptie). Eiko Fried is gekozen tot psychologiedocent van het jaar. Anna van Duijvenvoorde scoort de Leiden Psychology Blog Award. Frank Doolaard en Meriem Manaï ontvangen allebei een promovendiprijs. Corry Donner krijgt de OBP-prijs voor haar vele inspanningen voor het Instituut Psychologie.

De talentvolle prijswinnaars van 2019 mogen zich gelukkig prijzen met hun medestudenten psychologie en collega's van het Instituut Psychologie. Want de sterkte van het deelnemersveld bepaalt de waarde van je onderscheiding.

Masterscriptieprijzen

Beste masterscriptie: Maud van den Eijnden (Sociale, Economische en Organisatiepsychologie)
Uit de laudatio: De commissie was onder de indruk van de elegante onderzoeksopzet en natuurlijk de maatschappelijke relevantie van haar onderzoek (maatschappelijke acceptatie van ondergrondse CO2-opslag). Haar resultaten zullen als onderdeel van een internationaal onderzoeksproject zelfs worden gebruikt door beleidsmakers en bedrijven op het gebied van ondergrondse CO2-opslag in het EU project van haar begeleider Emma ter Mors: ALIGN-CCUS.

Beste research masterscriptie: Michael Aristodemou (Klinische psychologie)
Uit de laudatio: Michael Aristodemou aimed to distinguish two models that explain comorbidity of mental disorders.The committee was impressed by the thoroughness of his analyses, which certainly exceeded the complexity normally seen in MSc theses. Despite its complexity, the thesis was readable, and deals with an important distinction in the clinical literature. See the tweet of his supervisor Eiko Fried below.

Onderwijsprijs Psychologie 2019

Eiko Fried (Klinische psychologie)
Uit het juryrapport: Zijn onderwijs wordt steevast zeer hoog gewaardeerd door studenten. Gemiddelde evaluatie scores van een 5,0 zijn bijvoorbeeld geen uitzondering. Hij is dus een uitzonderlijk docent met hart voor zowel onderwijs als studenten. Hij is zeer betrokken en als geen ander in staat om methodologisch uitdagende onderwerpen op een dergelijke positieve en stimulerende manier te onderwijzen dat studenten hem na afloop van een cursus spontaan berichten sturen om hem te bedanken voor het inspirerende onderwijs.

Leiden Psychology Blog Award

Anna van Duijvenvoorde (Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie)
De universitair hoofddocent raakt een snaar bij wetenschappers die een aanzienlijk deel van hun tijd steken in subsidie-aanvragen. Haar ruim 1200 hits heeft ze mede te danken aan het bereik en de betrokkenheid op facebook met haar blog: Veni, what else? Daarmee zit ze bovenop de actualiteit, want kort daarna komt wetenschapsfinancier NWO met een nieuwe manier van erkennen en waarderen.

Promovendiprijzen

Dit jaar zijn er twee prijzen voor publicaties in een internationaal wetenschappelijk tijdschrift:

• Frank Doolaard (Sociale, Economische en Organisatiepsychologie)
    Uit de laudatio: Frank heeft in zijn paper verschillende perspectieven op sociale uitsluiting vergeleken, die van actors en van targets van uitsluiting. Hij heeft ook een eigen paradigma ontwikkeld om sociale exclusie te meten, die het mogelijk maakt om die verschillende perspectieven te meten. Hij is geaccepteerd bij de Journal of Experimental Social Psychology (JESP). Dit journal is een vooraanstaand tijdschrift binnen de sociale psychologie.
  • Meriem Manaï (Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie)
    Uit de laudatio: Meriem heeft zelf heel bewust de stap gezet naar toegepast onderzoek over placebo-effecten en in het bijzonder hoe farmacologische conditionering de dosis van medicijnen bij patenten met reumatoide artritis kan verminderen. Dat deze eerste publicatie zo rechtstreeks toepasbaar is voor clinici, is vooral dankzij haar eigen inzet. Het artikel wordt nu ook al gebruikt voor scholing van clinici, en is een hoofdstuk in Pain Reports.

OBP prijs

Corry Donner (Instituutsbureau)
Uit de laudatio: Bij veel vernieuwingen en kwaliteitsverbeteringen in het Instituut Psychologie speelt Corry een belangrijke rol: op het gebied van onderwijs (activeren en internationaliseren), het snijvlak van onderwijs & onderzoek (valorisatie; LUBEC) en onderzoek (belangrijke commissies o.a. op gebied van wetenschappelijke integriteit). In het instituutsbureau heeft zij diverse initiatieven genomen om op constructieve wijze de manier van werken en samenwerken te bevorderen. Ze is in staat mensen te verbinden en samen over oplossingen te laten nadenken.