Anna van Duijvenvoorde ontvangt Heineken Young Scientists Award

Ontwikkelingspsycholoog Anna van Duijvenvoorde heeft de Heineken Young Scientist Award 2020 in het domein Social Sciences ontvangen van Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW), voor haar onderzoek naar de ontwikkeling van het brein en het gedrag in jongeren.

Anna van Duijvenvoorde ontvangt de Heineken Young Scientist Award 2020 in het domein Social Sciences. (Foto: KNAW/Milette Raats)

De Heineken Young Scientists Awards zijn belangrijke aanmoedigingsprijzen voor jonge onderzoekers die excellente wetenschappelijke prestaties verrichten en daarmee een voorbeeld zijn voor andere jonge wetenschappers. De prijs omvat een geldbedrag van 10.000 euro en een kunstwerk.

De jury noemt Anna van Duijvenvoorde een uitstekende wetenschapper die in staat is haar werk te ontsluiten voor een bredere groep belangstellenden. 'Ze is nieuwsgierig en innovatief, maar ook een bruggenbouwer die deel uitmaakt van een indrukwekkend netwerk van topwetenschappers. Ze inspireert en faciliteert jonge wetenschappers. Bovenal is ze een onderzoeker die haar eigen koers durft te varen: eigenschappen die onontbeerlijk zijn voor uitdagend toponderzoek en het opleiden van jonge onderzoekers,' aldus de jury.

Onderzoek naar hersenontwikkeling

Van Duijvenvoorde kijkt in haar onderzoek hoe het brein en het gedrag van tieners veranderen. Tijdens de tienerjaren maken de hersenen een belangrijke ontwikkeling door. In deze fase leren we ons beter te verplaatsen in anderen en worden leeftijdsgenoten belangrijker. Van Duijvenvoorde wil weten wat die veranderingen doen met de keuzes die tieners maken. Ze probeert binnen haar onderzoek antwoord te vinden op vragen als: Waarom vinden tieners onbekende risico’s interessant? Hoe leer je wie je kunt vertrouwen? En wat motiveert tieners? Haar werk is fundamenteel maar kan een belangrijke toepassing hebben in de maatschappij. Zo kan haar onderzoek naar hoe jongeren leren ons helpen te begrijpen wat de impact is van het online onderwijs tijdens de coronacrisis.

Over de laureaat

Anna van Duijvenvoorde studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde in 2007 haar diploma cum laude. Ook haar promotieonderzoek binnen de ontwikkelingspsychologie rondde ze daar cum laude af. Voor haar promotie bracht ze een aantal maanden door in New York en deed ze onderzoek aan Columbia University en het Sackler Institute for Developmental Psychobiology. Sinds 2019 is ze universitair hoofddocent op de afdeling ontwikkelings- en onderwijspsychologie aan de Universiteit Leiden. Van Duijvenvoorde ontving vele grote subsidies voor haar onderzoek, waaronder een Sara van Dam projectbeurs van de KNAW en een Open Research Area grant van NWO.

Heineken Young Scientists Awards

Anna van Duijvenvoorde is een van de vier onderzoekers die dit jaar een Heineken Young Scientists Award ontvangt. De winnaars worden geselecteerd uit vier Wetenschapsdomeinen: Medical/Biomedical Sciences, Humanities, Natural Sciences en Social Sciences. De jury bestaat  uit KNAW-leden en leden of alumni van De Jonge Akademie en stond dit jaar onder leiding van Carl Figdor, KNAW-lid en hoogleraar immunologie Radboud Universiteit Nijmegen. De prijs omvat een geldbedrag van 10.000 euro, gefinancierd door de Stichting Alfred Heineken Fondsen, en een kunstwerk. De Heineken Young Scientists Awards maken deel uit van de tweejaarlijkse Heinekenprijzen voor Wetenschap en Kunst, in totaal tien prijzen. De laureaten van de Heinekenprijzen ontvangen hun prijs op donderdag 1 oktober 2020.