Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Anna van Duijvenvoorde krijgt ORA-subsidie voor onderzoek naar sociaal leren

Ontwikkelingssychologe Anna van Duijvenvoorde heeft een subsidie in het Open Research Area programma in de wacht gesleept. Met deze ORA Grant werken diverse onderzoekers internationaal samen om het verband aan te tonen tussen de ontwikkeling van het puberbrein en sociaal leren.

Internationale Europese samenwerking

ORA stimuleert hoogstaand internationaal sociaal-wetenschappelijk onderzoek in samenwerking met de nationale wetenschapsorganisatie NWO. Van Duijvenvoorde start in juni 2016 met het driejarige onderzoek ‘Adaptive social learning in typical and atypical developing adolescents’. Dat doet ze samen met:

  • Dr. Wouter van den Bos, Max Planck Institute for Human Development, Berlijn
  • Prof. dr. Essi Viding, University College London, Londen
  • Prof. dr. Eveline Crone, Brain and Development Lab, Universiteit Leiden

Succesvol omgaan met andere mensen moet je leren

Hoe leren mensen om te gaan met anderen? Hun gedrag te voorspellen en zich aan hen aan te passen? Het ontwikkelen van deze vaardigheden noemen we 'sociaal leren'. Van Duijvenvoorde denkt dat we een belangrijk deel van deze ontwikkeling doormaken tijdens onze adolescentie. 

Puberteit, motor achter het leerproces

Van Duijvenvoorde: ‘Tijdens de puberteit zijn onze hersenen nog volop in ontwikkeling. In dit onderzoek willen we het verband aantonen tussen de ontwikkeling van het puberbrein en sociaal leren. In Leiden vergelijken we jongeren tussen de acht en achttien jaar. Sociaal leren meten we door onze deelnemers een spel te laten spelen met verschillende tegenstanders. De ene tegenstander is misschien bereid om samen te werken, de ander gaat liever voor zichzelf of  reageert juist onvoorspelbaar. Hoe gaan de deelnemers daar mee om? Passen ze hun gedrag aan? Blijven ze dat doen? Zien we een verband met de hersenontwikkeling?’ 

Wanneer jongeren juist moeite hebben met sociaal gedrag

In Londen zal gekeken worden naar adolescenten met een antisociale gedragsstoornis Van Duijvenvoorde: ‘We vermoeden dat de sociale leerprocessen bij deze groep verstoord zijn. We zijn benieuwd hoe deze atypische deelnemersgroep zich laat vergelijken met de deelnemers in Leiden.’

Kunnen we sociaal leren voorspellen?

Kunnen we bijvoorbeeld uitrekenen hoe snel iemand zijn gedrag aanpast? Of hoe belangrijk iemand het vindt om samen te werken? Dat willen de onderzoekers vangen in een model. In Duitsland zal een wiskundig model worden ontwikkeld en getest.

Dankzij deze subsidie...

Wanneer we meer weten over het verband tussen hersenontwikkeling, de puberteit en sociaal leren, zijn we ook beter in staat om mensen te helpen die juist moeite hebben met sociaal gedrag. De ORA Grant maakt het mogelijk dat onderzoekers van verschillende instellingen met verschillende expertises kunnen samenwerken aan één overkoepelend onderzoek op dit gebied. Van Duijvenvoorde: ‘Dat is geweldig voor de wetenschappelijke kennis over sociaal leren.’

Banner: Braintime festival 2016 (foto Monique Shaw)

Meedoen?

Ben (of ken) je iemand tussen de 8 en 18 jaar en wil je meedoen aan dit onderzoek?