Universiteit Leiden

nl en

Nascholing

Verdiepingsmodule Coachingsvaardigheden 2

Tijdens deze verdiepingsmodule bouwen we coachingsvaardigheden verder uit, en gaan we dieper in op de specifieke rol van de schoolopleider binnen de eigen schoolcontext.

Cursuscode: 20232402B

De verdiepingsmodule Coachingsvaardigheden 2 is vanaf schooljaar 2022-2023 in de plaats gekomen van deel 2 van de BOS-1-opleiding bij het ICLON. Je kunt je alleen inschrijven voor deze module als je de basismodule Coachingsvaardigheden 1 hebt afgerond. Ook kun je op grond van oude certificaten of aantoonbare competenties aan deze module deelnemen. Neem hierover vóór inschrijving contact op met drs. Gitta de Graaf (graaf@iclon.leidenuniv.nl).

De Basismodule Coachingsvaardigheden 1 en deze Verdiepingsmodule Coachingsvaardigheden 2 leiden samen op tot het certificaat Schoolopleider 1. Dit certificaat staat gelijk aan de voorheen bekende BOS-1-opleiding.

De schoolopleider (BOS) is een docent die nieuwe of onervaren collega's en studenten begeleidt bij hun professionalisering. De schoolopleider heeft zich de afgelopen tijd ontwikkeld tot een middenkaderfunctionaris, die bij de begeleiding van studenten en docenten contacten onderhoudt met directie, lerarenopleidingen, sectievoorzitters en vakcoaches/werkplekbegeleiders. Op sommige scholen fungeert de schoolopleider ook als coach van de werkplekbegeleiders.

Op dit moment vindt op een aantal scholen een inductietraject plaats voor nieuwe docenten. Bij deze door de overheid gestimuleerde trajecten spelen gecertificeerde schoolopleiders een essentiële rol.

De verdiepingsmodule is bestemd voor ervaren docenten die vakoverstijgend onervaren collega’s of studenten op hun school begeleiden.

Voorwaarden voor deelname:

  • Je hebt een afgeronde Basismodule Coachingsvaardigheden 1, of – na overleg met dr. Tamara Platteel (tplatteel@iclon.leidenuniv.nl) – een goedgekeurde vergelijkbare training.
  • Je hebt de mogelijkheid om iemand te begeleiden tijdens de module (stagiaire, startende docent, ervaren collega).
  • Je hebt de mogelijkheid en bereidheid tot het maken van video-opnames van gesprekken en deze in te brengen tijdens de bijeenkomsten, en bereidheid om elkaar te coachen tijdens de module.
  • Aan de hand van ervaringen uit de praktijk bouw je efficiënte coachingroutines op en verhelder je de leer-/werkcontext van jezelf als schoolopleider en van de gecoachte docent(en).
  • Je reflecteert op eigen ervaringen en verleent er persoonlijke betekenis aan die je verder helpt in het verdiepen en verbreden van coachingsvaardigheden en theoretische inzichten.
  • Met behulp van theoretische kaders verdiep je de analyse van praktijksituaties, waarmee je nieuwe handelingsmogelijkheden ontdekt en kunt toepassen.
  • Je ontwikkelt je binnen het opleidingskader in een richting die past bij wat je wilt en kunt, en ook bij wat de schoolcontext vereist. We besteden expliciet aandacht aan de positie van de schoolopleider in de schoolorganisatie en diens samenwerking met werkplekbegeleiders en directie.
  • Je leert via dialoog en discussie van elkaars ervaringen en ontwikkelde inzichten.

Na het volgen van deze module

  • heb je zicht op het ontwikkeltraject van alle coachees;
  • kun je feedback geven aan zowel coachees als werkplekbegeleiders;
  • kun je tijdens gesprekken de techniek van MLS toepassen;
  • kun je tijdens gesprekken omgaan met weerstand;
  • kun je tijdens gesprekken zorgend confronteren;
  • kun je reflecteren op je eigen positie als schoolopleider in de school;
  • kun je reflecteren op jeeigen coachingsvaardigheden en coachingsstijl;
  • kun je gebruik maken van videobeelden bij het begeleiden van zowel coachees als werkplekbegeleiders;
  • kun je verbeterpunten formuleren voor het opleidingstraject binnen de eigen school.

Studiebelasting en cursusdata

De module bestaat uit vier bijeenkomsten van drie uur en één bijeenkomst van zes uur in groepen van zeven tot maximaal vijftien deelnemers. De studielast bedraagt 50 uur. Aan het eind van de opleiding wordt het nascholingscertificaat Schoolopleider 1 uitgereikt.

De bijeenkomsten zijn op:

  • Woensdag 24 april 2024 van 14.00 - 17.00
  • Donderdag 23 mei 2024 van 14.00 - 17.00
  • Woensdag 19 juni 2024 van 14.00 - 17.00
  • Donderdag 12 september 2024 van 14-17.00
  • Donderdag 17 oktober 2024 van 10.00 - 16.00

Locatie

Universiteit Leiden
Willem Einthovengebouw, Kolffpad 1, Leiden

Kosten

  • Tarief Opleidingsschool: €1.075 per deelnemer
  • Voltarief (geen opleidingsschool): €1.325 per deelnemer

Voor meer informatie over de incompany-mogelijkheden (zeven tot vijftien deelnemers) en de daarbij behorende tarieven, mail naar nascholing@iclon.leidenuniv.nl

Annuleringsvoorwaarden

Als je toch niet kunt deelnemen aan de cursus:

  • Je betaalt €50 als je tot 10 werkdagen voor de cursus annuleert.
  • Je betaalt het hele factuurbedrag als je minder dan 10 werkdagen voor de cursus annuleert.

Om te annuleren stuur je een e-mail of brief naar:

Als je stopt tijdens de cursus:
Je betaalt het hele factuurbedrag.

Als de cursus niet doorgaat door onze schuld:
Je ontvangt geen factuur.

Vragen

Voor organisatorische vragen of meer informatie over de incompanymogelijkheden: mail naar: nascholing@iclon.leidenuniv.nl.

Voor meer informatie over deze module en toelating: mail naar dr. Tamara Platteel, tplatteel@iclon.leidenuniv.nl.

Op de hoogte blijven over deze module en ander nascholingsaanbod van het ICLON?

Vul het formulier in

Reacties van deelnemers

'Er was veel aandacht voor onze individuele behoeftes en het programma werd daar makkelijk op aangepastIk voelde mij veilig om alles te vragen.'

'Ik heb veel geleerd door de coachingsoefeningen en interactie met de andere cursisten om meteen te kunnen oefenen met de modellen en stof die werd geboden tijdens de cursusdagen.'

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.