Nascholing

(Vak)didactische coaching 2 voor werkplekbegeleiders

Welke vragen stel je docenten-in-opleiding die bij jou stage lopen of collega's die hun lessen (vak)didactisch willen verdiepen? Hoe begeleid je leerlingen succesvol in hun leerproces voor jouw vak? Welke methoden en werkvormen kan je inzetten om een les vakdidactisch inspirerend te maken? Bij deze module gaan we met deze vragen aan de slag.

Cursuscode: 20232404V

De module (Vak)didactische coaching 2 is een nieuwe, verdiepende module in het ICLON-aanbod vanaf schooljaar 2023-2024. Je kunt je hiervoor alleen inschrijven als je de basismodule Coachingsvaardigheden 1 hebt afgerond. Ook kun je op grond van oude certificaten of aantoonbare competenties aan deze module deelnemen. Neem hierover vóór inschrijving contact op met dr. Tamara Platteel, tplatteel@iclon.leidenuniv.nl.

De basismodule Coachingsvaardigheden 1 én de module (Vak)didactische coaching 2 zorgen samen voor een uitstekende basis in vakdidactisch coachen. Na afronden van deze cursus ontvang je het certificaat vakcoach 2.

Deze module is voor docenten op school (vakcoaches/werkplekbegeleiders) en teamleiders/sectieleiders met affiniteit met  coachen op (vak)didactisch gebied.

Voorwaarden voor deelname:

• Je hebt de basismodule Coachingsvaardigheden 1 afgerond, of een vakcoachtraject van vóór schooljaar 2022-2023, of – na overleg met dr. Tamara Platteel (tplatteel@iclon.leidenuniv.nl) – een goedgekeurde vergelijkbare training.
  • Je hebt de mogelijkheid om iemand te begeleiden tijdens de module (stagiaire, startende docent, ervaren collega).
  • Je hebt de mogelijkheid en bereidheid tot het maken van video-opnames van gesprekken en deze in te brengen tijdens de bijeenkomsten en bereidheid om elkaar te coachen tijdens de module.

Uitgangspunt van de verdiepingsmodule zijn de twaalf bouwstenen voor het bevorderen van leren van het ICLON (www.iclonkennisbasis.nl) en wat je vakdidactisch kunt doen in één les. Na een eerste kennismaking waarbij we gebruik maken van je eigen doelsysteem op vakdidactisch gebied, gaan we in de volgende bijeenkomsten met verschillende bouwstenen – lees: thema’s – aan de slag. Te denken valt aan formatief, taakgestuurd of veilig & participerend. Hierbij benutten we verschillende kijkwijzers, gemaakt door vakdidactici en docenten, en het pedagogisch didactische instrument (PDI) van het ICLON om lessen te analyseren, bespreken en verbeteren. Daarbij kijken we telkens hoe je anderen hierbij kunt coachen.

Opgenomen gesprekken met studenten of collega’s waarbij vakdidactisch gecoacht wordt zijn een verplicht onderdeel van de cursus. In de laatste bijeenkomst wisselen we uit wat de deelnemers geleerd hebben, en wat de volgende stappen in je ontwikkeling  kunnen zijn.

Je komt een stukje verder in je eigen ontwikkeling op het gebied van coachen op (vak)didactische verdieping met stagiaires, beginnende docenten en/of collega’s. Voortbouwend op eerder geleerde algemene coachingsvaardigheden oefen je

• in het maken en gebruiken van een didactisch doelsysteem, het Pedagogisch Didactisch Instrument, vakinhoudelijke perspectieven en modellen voor een effectieve lesopbouw en vakdidactische kijkwijzers (deze ‘instrumenten’ zijn gebaseerd op (vak)didactische theorie);
  • op een aantal ‘bouwstenen’ voor het bevorderen van leren, zoals, taakgestuurd, veilig & participerend, formatief et cetera (zie www.iclonkennisbasis.nl).

Daarbij gaat het om hulp bij:

• (vak)didactisch ontwerpen van en terugkijken op lessen;
  • nadenken over eigen opvattingen en visie op het schoolvak;
  • formuleren van persoonlijke (leer-)voornemens op (vak)didactisch gebied en de aanpak daarvan.

Studiebelasting en cursusdata

De module bestaat uit vijf bijeenkomsten van drie uur in groepen zeven tot maximaal vijftien deelnemers. De studielast bedraagt 50 uur.

Deze cursus start begin schooljaar 2023-2024. Vul het formulier in om bericht te krijgen over de startdatum.

Willem Einthovengebouw, Kolffpad 1, Leiden

• Tarief Opleidingsschool: €1.075 per deelnemer
  • Voltarief (geen opleidingsschool): €1.325 per deelnemer

Voor meer informatie over de incompany-mogelijkheden (zeven tot vijftien deelnemers) en de daarbij behorende tarieven, mail naar nascholing@iclon.leidenuniv.nl

Annuleringsvoorwaarden

Als je toch niet kunt deelnemen aan de cursus:

• Je betaalt €50 als je tot 10 werkdagen voor de cursus annuleert.
  • Je betaalt het hele factuurbedrag als je minder dan 10 werkdagen voor de cursus annuleert.

Om te annuleren stuur je een e-mail of brief naar:

Als je stopt tijdens de cursus:
Je betaalt het hele factuurbedrag.

Als de cursus niet doorgaat door onze schuld:
Je ontvangt geen factuur.

Vragen

Voor organisatorische vragen of meer informatie over de incompanymogelijkheden: mail naar: nascholing@iclon.leidenuniv.nl.

Voor meer informatie over deze module en toelating: mail naar dr. Tamara Platteel, tplatteel@iclon.leidenuniv.nl.

Op de hoogte blijven over deze module en ander nascholingsaanbod van het ICLON?

Vul het formulier in