Vijf nieuwe leden Leiden University Teachers’ Academy

Vijf innovatieve en excellente docenten zijn toegetreden tot de Leiden University Teachers’ Academy. Leden van de Teachers’ Academy wisselen ervaringen uit, kunnen zich verder ontwikkelen en delen hun kennis en kunde met de rest van de universiteit.

De vijf nieuwe leden zijn: Roeland Dirks (LUMC), Bram Ieven (Geesteswetenschappen), Joni Reef (Rechtsgeleerdheid), Roeland van der Rijst (ICLON/Wiskunde en Natuurwetenschappen) en Frank Takes (Wiskunde en Natuurwetenschappen). De Leiden University Teachers’ Academy (LTA) bestaat uit 29 Teaching fellows, waar de nieuwe docenten er dus nu vijf van zijn. Elk jaar worden vier nieuwe fellows geselecteerd, uit voordrachten van de faculteiten, als zij aan een aantal voorwaarden voldoen. Zoals dat zij zich actief inzetten voor onderwijsvernieuwing, continu werken aan hun eigen ontwikkeling en zoeken naar samenwerking met andere docenten buiten hun eigen discipline. De winnaar van de LUS Onderwijsprijs, dit jaar Roeland Dirks, wordt ook altijd automatisch Teaching Fellow.

Naast de mogelijkheid om binnen de LTA kennis te delen en verder te leren, krijgen Teaching Fellows ook een subsidie van 25.000 euro voor het uitvoeren van een of meer projecten op het gebied van onderwijsvernieuwing. De vijf nieuwe leden hebben al een project ingediend waar zij mee aan de slag willen.

Roeland Dirks

Celbioloog Roeland Dirks kreeg bij de opening van het academisch jaar de prijs voor beste docent uitgereikt van het Leids Universitair Studentenplatform (LUS). Hij wil zich gaan richten op het practicumonderwijs binnen de opleiding Biomedische wetenschappen waarin hij doceert. Het eerste doel is om een virtuele onderzoeksleeromgeving te ontwikkelen en in te voeren, die een realistische werksituatie simuleert. Het tweede doel is om te onderzoeken welke didactische aanpak passend is voor die virtuele onderzoeksleeromgeving. Ook wil Dirks kijken hoe het huidige practicumonderwijs het beste kan aansluiten op die virtuele omgeving.

Bram Ieven in gesprek met een student.

Bram Ieven

Bram Ieven is docent literatuurwetenschap bij de studie Nederlands. Hij wil studenten meer media-wijsheid bijbrengen door een online leeromgeving te ontwikkelen. Hierin leren studenten zelfstandig de basisvaardigheden van kritisch en analytisch lezen – zoals drogredenen herkennen – gecombineerd met meer hedendaagse mediakennis: inzicht in framing en media bias bijvoorbeeld. Het platform moet veel voorbeelden uit het echte leven bieden waarmee studenten kunnen oefenen, en ook kunnen worden ingezet voor opdrachten en toetsen.

Joni Reef

Joni Reef is universitair docent bij Criminologie. Zij wil een project opzetten waarin studenten en gedetineerden samenwerken aan onderzoeksvragen op het gebied van criminaliteit en rechtshandhaving in de gevangenis. Het idee is gebaseerd op een Amerikaans onderwijsprogramma. Dit project zal het perspectief van de student verruimen tot binnen de muren van de gevangenis; ze bestuderen niet alleen het systeem, maar bezien het ook van binnenuit.

Roeland van der Rijst

Roeland van der Rijst is docent aan de lerarenopleiding van de universiteit – verzorgd door het ICLON, en doet onderzoek naar ‘onderzoeksgebaseerd onderwijs’. Hij wil daarom gaan werken aan een mobiele applicatie waarmee docenten of onderwijsinstellingen hun studenten om directe en tussentijdse feedback kunnen vragen over de inhoud en kwaliteit van het onderwijs. Deze applicatie en bijbehorende software moet ontwikkeld en getest worden, en het liefst wil Van der Rijst deze direct inzetten en evalueren in zijn eigen onderwijs – of binnen de hele universiteit.

Frank Takes kreeg eerder de facultaire onderwijsprijs uitgereikt.

Frank Takes

Frank Takes is docent bij de studie Informatica. Net als veel van de andere fellows wil hij aan de slag met een digitale omgeving voor zijn studenten. In deze omgeving, die hij zowel qua concept als qua technologie nog moet ontwikkelen, moeten studenten de mogelijkheid krijgen om gezamenlijk te leren door hun eigen best practices uit te wisselen op bijvoorbeeld het gebied van coderen.