FameLab: 180 seconden wervelend vertellen over bloedvaten

Geneeskundepromovendi Wouter Jan Geelhoed en Nan van Geloven zijn de winnaars van de Leidse voorronde van FameLab. Zij gaan door naar de finale op 22 april.

Charisma

Tien jonge bètawetenschappers pitchen hun onderzoek in de Leidse voorronde van FameLab op 16 februari. Locatie: het statige Klein Auditorium van het Academiegebouw. In slechts drie minuten moeten zij de jury en het publiek overtuigen dat zij belangwekkend onderzoek doen. De jury – de hoogleraren Christine Mummery en Jaap de Jong en kennismakelaar Mike Shaw - beoordeelt de presentaties op inhoud, helderheid en charisma.

Videoverslag

Nieuwe bloedvaten

Wouter Jan Geelhoed, promovendus bij geneeskunde, maakt indruk met zijn eenvoudige én goedkope manier om nieuwe bloedvaten te laten groeien. Met een plastic staafje onder de huid kan er een tunneltje gecreëerd worden waardoor er nieuwe bloedvaten kunnen ontstaan.

Statistische kansen vruchtbaarheid

Hoe kunnen stellen met een kinderwens accuratere voorspellingen krijgen over hun vruchtbaarheid? Biostatisticus Nan van Geloven legt helder uit hoe zij met haar dynamische modellen up-to-date voorspellingen kan doen. Zodat mensen met een kinderwens eerder gedegen kunnen kiezen voor een behandelmethode.

Eeuwenoud tandplak

Ook de overige deelnemers maken indruk met hun onderzoek dat bijdraagt aan de bestrijding van ziekten als tuberculose en kanker. Zelfs archeologisch onderzoek op eeuwenoud tandplak kan meer inzicht verschaffen over de evolutie van ziekten. Een promovendus zet uiteen hoe sensoren van grafeen gas kunnen opsporen en een milieuwetenschapper legt uit hoe haar computermodellen kunnen helpen in de strijd tegen de opwarming van de aarde.

Goede soundbites

Maar werkelijk wervelend presenteren gaat nog niet iedereen even goed af. Jurylid Christine Mummery, stamcelprofessor in Leiden, waarschuwt: ‘Als je niet goed Engels spreekt, word je niet uitgenodigd voor lezingen en congressen.’ Jaap de Jong, hoogleraar in journalistiek en retorica, tipt de deelnemers: bedenk van tevoren enkele goede soundbites, die nemen journalisten geheid over. Bioloog Anne Uilhoorn heeft alvast een pakkende paraat: hoe kunnen we met een computer voor God spelen en het milieu helpen?

(LvP)