Marcia Goddard wint FameLab-finale

Orthopedagoge Marcia Goddard is de winnaar van de Nederlandse finale van de wetenschaps-communicatiewedstrijd FameLab. Ze zal Nederland in de internationale Famelab-finale vertegenwoordigen.

Blijdschap herkennen

Marcia Brandenburg (links) neemt de juryprijs in ontvangst

'If you're happy and you know it, clap your hands.' Met deze zin begon Brandenburg al zingend haar presentatie. Ze illustreerde zo dat gezichtsherkenning belangrijk is voor het interpreteren van iemands gemoedstoestand. Mensen met autisme hebben hier meer moeite mee. Vervolgens ging Brandenburg in op behandelingen bij autisme. De vierkoppige jury roemde de promovendus om haar humor en enthousiasme. Net als het feit dat zij één onderwerp koos en dat goed uitdiepte. Brandenburg won hiermee tijdens de FameLab-finale in Museum Boerhaave op 21 april zowel de hoofdprijs als de NTR Publieksprijs. Tien jonge bètaonderzoekers spraken in slechts drie minuten in het Engels over een wetenschappelijk onderwerp. Powerpoint was verboden, het gebruik van attributen was wel toegestaan.

Finale in Groot-Brittannië

Marcia Brandenburg

Brandenburg vertegenwoordigt Nederland in de internationale FameLab-finale tijdens het Cheltenham Science Festival in Groot-Brittannië op 1 juni 2015. Hier nemen finalisten uit meer dan 25 verschillende landen het tegen elkaar op. Brandenburg: ‘Ik vraag morgen meteen aan mijn professor Hanna Swaab of ik een paar dagen vrij kan nemen. Dan zal ik nog eens goed schaven aan mijn praatje en andere mensen ernaar laten luisteren. Ik ben extatisch blij met beide prijzen. Onderzoek naar autisme is zo belangrijk, ik wil er zo graag over vertellen. Ik denk dat de jury dat ook aan me zag.’

Onderwatergeluiden en experimentele vloeistoffen

De tien deelnemers van de finale waren geselecteerd bij eerdere voorrondes op verschillende Nederlandse universiteiten. Leiden was goed vertegenwoordigd: naast de winnaar waren er nog twee Leidse finalisten: promovendus gedragsbiologie en taalkunde Michelle Spierings en promovendus plantenecologie Ryan Bogaars. Spierings vertelde over de invloed van door mensen gemaakte geluiden onder water op dieren. Bogaars ging in op experimentele vloeistoffen . De jury waardeerde het hoge niveau en enthousiasme van alle sprekers.

( 22 april 2015 - CR)

FameLab

Sinds zijn ontstaan op het Cheltenham Science Festival in 2005, is Famelab uitgegroeid tot de belangrijkste wetenschapscommunicatiewedstrijd ter wereld. Sinds 2007 is de British Council mede-organisator. Er zijn meer dan 5000 deelnemende wetenschappers en ingenieurs in ruim 25 landen.