Met een hoofd vol stamcellen meezingen met Douwe Bob

Na een hapje sprinkhaan luisteren naar tips van ‘migraineprof’ Michel Ferrari en dan naar de Schouwburg voor een duik in het puberbrein. In de Nacht van Kunst en Kennis smelten wetenschap en kunst vloeiend samen, met een flinke dosis humor als smeerolie.

Meer bezoekers

De zalen waren vol, de sfeer goed en bezoekers gingen met nieuwe inzichten – of nieuwe vragen - naar huis. De tweede editie van de Leidse Nacht van Kunst en Kennis op 20 september was een succes: het festival trok ongeveer 5500 bezoekers, 1500 meer dan vorig jaar. Naast drie musea, de Schouwburg, de Stadsgehoorzaal en Scheltema deden dit jaar ook het Academiegebouw en de Sterrewacht mee.

Robot Qbo maakt oogcontact met bezoekers in het Academiegebouw.

Communicerende robot

De deuren zijn nog maar net open als het Academiegebouw al volstroomt. Qbo, een kleine robot, maakt oogcontact met de bezoekers. ‘Hoe krijg je hem zo ver?’, vraagt een vrouw aan Roy de Kleijn. De promovendus bouwt kunstmatige neuronen die op de biologie van de mens geïnspireerd zijn. ‘De mens is nog altijd het beste model’, zegt hij. In de Hortus botanicus projecteert ontwerperscollectief Het Blauwe Uur surrealistische beelden op de bomen, terwijl bezoekers zich verdiepen in de ontwikkeling van medicijnen. Of in het gras luisteren naar singer-songwriter Douwe Bob. Iemand twittert ‘Hoofd vol stamcellen @museumboerhaave, nu meezingen met Douwe @Hortus’.

Bezoekers doen mee aan wetenschappelijke experimenten.

Paringsdans muggen

Die mix van wetenschap, kunst en muziek slaat goed aan bij het publiek. Museum Volkenkunde en Boerhaave pakken flink uit met grotendeels Leidse onderzoekers. Zij laten bezoekers testjes doen en trekken volle zalen met hun minicolleges. Zoals wetenschapsfilosoof Bas Haring, stamcelprofessor Christine Mummery en ‘migraineprof’ Michel Ferrari. Het is evolutiebioloog Menno Schilthuizen die in zijn nachtcollege het publiek het hardst laat lachen: muggen lokken tijdens de paringsdans vrouwtjes met hun ‘zingende’ penissen. Daarna stromen de avondstudenten massaal naar de binnenplaats voor een stemmig optreden van Spinvis.

Michel Ferrari deelt de nieuwste inzichten over het onstaan van migraine.

Puberbrein

De voorstelling in de Schouwburg, die het het labyrint van het puberbrein verbeeldt, is geïnspireerd op Leids onderzoek. Theatergroep PS|theater sprak met puberbreinexperts. Dat resulteerde in het stuk De Hoop van Leiden, dat een inkijkje geeft in het puberbrein dat bevolkt wordt door vele onzekere, nonchalante, impulsieve en bozige stemmen. Ander voorbeeld van kunst-ontmoet-wetenschap: hoogleraar astrofysica én kunstenaar Vincent Icke gaat in de Lakenhal in dialoog met kunstenaar Daan Roosegaarde over iets wat voor hun werk onmisbaar is: licht.

Kunstenaar Capser Faassen maakt in zijn ‘hipsterlab’ vintage foto's.
Kunstenaar Casper Faassen maakt in zijn ‘hipsterlab’ vintage foto's.

Ig Nobel Night

In de Schouwburg presenteert Menno Bentveld de Nederlandse Ig Nobel Night, een ode aan verrassend en spraakmakend onderzoek. In de Ig Nobel battle nemen zes (voormalig) Leidse wetenschappers waaronder Ionica Smeets het tegen elkaar op. Voor een geamuseerd publiek leggen ze in sneltreinvaart, in 24 seconden, hun onderzoek uit en vatten ze het samen in zeven woorden.

Ionica Smeets en de scheidsrechter in de Ig Nobel battle

Traditie

Burgemeester Henri Lenferink roemt deze formule van kunst en wetenschap en een fikse dosis humor. ‘Het is pas de tweede editie, maar het lijkt al een lange traditie’, zegt hij in het Academiegebouw die avond. ‘Leiden is een stad van kunst en een stad van kennis. In deze nacht komen ze heel natuurlijk samen, alsof dat nooit anders is geweest. Volgend jaar staan we hier weer.’

De  Nacht van Kunst & Kennis is een initiatief van Leiden Marketing, Cultuurfonds Leiden en Museum De Lakenhal, in samenwerking met de Universiteit Leiden, het LUMC, Bio Science Park, Rijksmuseum Volkenkunde en museum Boerhaave.

Bekijk de Nacht terug via het fotoverslag op  Facebook en Twitter #NKK14 @kunstenkennis

Zie ook