Voorproeven van Nacht van Kunst & Kennis: hartpatiënt Dennis Janssen en Christine Mummery

Wetenschap en maatschappij ontmoeten elkaar in de Leidse Nacht van Kunst & Kennis op 20 september. Vooraf krijgen onze topsprekers alvast een prikkelende vraag. Hartpatiënt Dennis Janssen vraagt aan stamcelprofessor Christine Mummery wanneer stamcellen schade aan het hart kunnen repareren.

Vraag aan Christine Mummery

Hartpatiënt Dennis Janssen wil weten:
‘In welk jaar verwacht u dat stamcellen schade als gevolg van een hartinfarct kunnen genezen?’

Janssen discussieert in een forum van de Hart & Vaatgroep, partner van de Hartstichting, over stamceltherapie.

Christine Mummery

Christine Mummery antwoordt:

Stamcelprofessor Christine Mummery antwoordt: ‘Dat zal niet voor het jaar 2034 zijn. Het hart is een enorm gecompliceerd orgaan. We kunnen nu wel met stamcellen stukjes menselijk hart kweken, maar die kun je niet zomaar bij iemand anders het hart inspuiten. Het traject moet eerst nog uitgebreid getest worden. Onderzoekers in de VS zitten pas net in de fase dat ze bij een klein aantal apen hartcellen inbrengen die afkomstig zijn van stamcellen. Het zou nu veel te kostbaar zijn om van cellen van een individuele patiënt nieuwe stamcellen te maken: minimaal 1 miljoen euro per persoon. Dat vergoeden verzekeraars niet.

‘Bovendien zijn er nog grote risico’s zoals afstoting en de kans dat ingebrachte cellen tumoren vormen. Er moet dus nog heel veel getest worden en dat is wegens allerlei wet-en regelgeving maar beperkt mogelijk. Het testen gebeurt nu vooral in de Verenigde Staten en Japan. In dat land werkt men aan een menselijke stamcelbank waar op termijn stamcellen om weefsels te maken gematcht kunnen worden met een patiënt. De verwachtingen van stamceltechniek zijn op dit moment dikwijls te hoog gespannen, maar ik hoop dat we over twintig jaar goed nieuws hebben.’

(2 september 2014 - LvP)

Meer weten?

Christine Mummery is hoogleraar Ontwikkelingsbiologie bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Zij verraste de wereld toen het haar in 2001 lukte om stamcellen te laten uitgroeien tot kloppende hartcellen. In de Nacht van Kunst en Kennis geeft ze een nachtcollege over wat we kunnen verwachten van stamceltechniek.

Koop een ticket en kom naar de  Nacht van Kunst & Kennis op zaterdag 20 september 2014.

Discussieer mee via Twitter
@Hartstichting en  #NKK14

Nacht Kunst & Kennis
@kunstenkennis