Universiteit Leiden

nl en

Alexander Pleijter

Universitair docent

Naam
Dr. A.R.J. Pleijter
Telefoon
+31 71 527 6551
E-mail
a.r.j.pleijter@hum.leidenuniv.nl

Alexander Pleijter is expert in online journalistiek en factchecking. Hij onderzoekt de impact die nieuwe media hebben op de manier waarop journalisten werken en hoe nieuwe technologie de journalistiek beter kan maken. Ook is hij coördinator van Nieuwscheckers, het factcheckproject van de Universiteit Leiden.

Universitair docent

  • Faculteit der Geesteswetenschappen
  • Leiden Univ Centre for Linguistics
  • LUCL Journalistiek en Nieuwe Media

Werkadres

P.N. van Eyckhof 4
2311 BV Leiden
Kamernummer 0.03a

Contact

  • Burger J.P., Kanhai S., Pleijter A.R.J. & Verberne S. (2019), The reach of commercially motivated junk news on Facebook, PLoS ONE 14(8): e0220446.artikel in een tijdschrift
  • Pleijter A.R.J., Hermans L. & Vergeer M. (2010), Journalists and journalism in the Netherlands. In: Weaver D., Wilnat L. (red.) The global journalist..boekdeel
  • Pleijter A.R.J. (18 december 2009), Meer of minder ANP?. De Nieuwe Reporter.bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Pleijter A.R.J. (26 november 2009), Wat als de krant niet langer gedrukt wordt. De Nieuwe Reporter.bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Pleijter A.R.J. (27 oktober 2009), De inflatie van 'breaking news'. De Nieuwe Reporter.bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Pleijter A.R.J. (1 september 2009), Bloggen bij de BBC. De Nieuwe Reporter.bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Pleijter A.R.J. (24 juni 2009), Fonds voor redding diepgravende journalistiek. De Nieuwe Reporter.bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Pleijter A.R.J. (26 februari 2009), Twitterpaniek: Geen nieuw patroon. De Nieuwe Reporter.bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Pleijter A.R.J. (31 januari 2009), Gratis krant voor 18-jarigen: Riskant plan. De Nieuwe Reporter.bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Hermans L., Vergeer M. & Pleijter A.R.J. (2009), Internet adoption in the newsroom: Journalists’ use of the Internet explained by attitudes and perceived functions., Communications 34(1): 55-71.artikel in een tijdschrift
  • De Nieuwe Reporter Hoofdredacteur en bestuurslid
  • Expertisecentrum Journalistiek Bestuurslid
  • Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten Coördinator project Nieuwe Journalistiek

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie