Winnaar Wetenschapscongres voor vwo 2023 heeft veel in zijn mars

Op 31 mei werd Matthias Fransen van het Bonaventura College in Leiden bekroond met de overwinning op het Wetenschapscongres voor vwo met zijn boeiende onderzoekspresentatie over de haalbaarheid van een iglo als Marshabitat.

Prijs

In het Wijnhavengebouw op de Campus Den Haag verwelkomde de universiteit ongeveer 230 leerlingen voor een dag gewijd aan onderzoek, als voorbereiding op het schrijven van hun profielwerkstuk. Ter afsluiting van deze dag presenterden leerlingen uit 6 vwo hun profielwerkstuk en maakten kans op de prijs voor de beste onderzoekspresentatie. Dit jaar ging de prijs naar Matthias Fransen. Hij schreef zijn profielwerkstuk over de hoofdvraag: In hoeverre kan ijs effectief worden ingezet als constructiemateriaal bij het bouwen van een Marshabitat?

Matthias en de wisselbeker

Enthousiast

Matthias kwam na uitgebreid onderzoek tot de conclusie dat ijs in de toekomst geschikt zou kunnen zijn als constructiemateriaal voor een dergelijke constructie op mars. De jury was erg te spreken over zijn vlotte manier van presenteren, zijn inhoudelijke kennis en het vermogen om deze complexe materie goed uit te leggen. Daar draait het uiteindelijk allemaal om bij goede wetenschapscommunicatie. Hij gaf de scholieren nog een goede tip mee: kies een onderwerp waar je enthousiast over bent. Eén ding was duidelijk: Matthias had dit in ieder geval gedaan.

Boeiende workshops

Congres

Het publiek bestond uit leerlingen van 4 en 5 vwo, die op het punt staan om met hun profielwerkstuk te beginnen. In de grote collegezaal luisterden zij in de ochtend naar de keynote speech van Alexander Pleijter over de manipulatie van bronnen en het belang van factchecken. Alexander bood de onderzoekers in spe bruikbare handvatten die zij kunnen toepassen bij hun eigen onderzoek. Aansluitend volgden de leerlingen twee workshops over diverse onderzoeksvaardigheden, die hen zal helpen bij het schrijven van een goed profielwerkstuk.

Prijsuitreiking door de jury

Voorbeelden

Verdere inspiratie werd geboden door de andere geselecteerde leerlingen die hun profielwerkstuk presenteerden. Zo onderzocht Giordian Offredy van het Lyceum Kralingen in Rotterdam het belang van architectuur in gevangenissen.  Gio Bekelaar en Justin Schotte van het Laurens Lyceum in Rotterdam zochten letterlijk de grenzen op en deden onderzoek in Wenen en Kopenhagen naar internationalisering van het hoger onderwijs. En Yahya Tahtah en Tijs van der Stel schreven een profielwerkstuk over the art of presuation. De jury was onder de indruk van deze interessante presentaties en vond ze een mooi voorbeeld voor toekomstige profielwerkstukschrijvers.

De Universiteit Leiden organiseert sinds 2007 een Wetenschapscongres voor vwo om leerlingen voor te bereiden op het doen van onderzoek voor het profielwerkstuk. Ook kunnen leerlingen voor tips en inspiratie terecht bij het Loket Profiewerkstukken van de Universiteit Leiden en het landelijke profielwerkstuk.nl, waarin alle universiteiten participeren.