Nieuwscheckers start samen met AD en Pointer factcheckmarathon

Nieuwscheckers start in aanloop van de Provinciale Statenverkiezingen een factcheckmarathon. Hiervoor gaat het Leidse factcheckinitiatief samenwerken met dagblad AD en televisieprogramma Pointer. Tot aan de verkiezingsdag op 15 maart zullen de checkers claims die belangrijk zijn voor de kiezer op waarheid toetsen.

Aan talkshowtafels en op sociale media zal het de komende weken het gesprek van de dag zijn: de aankomende Provinciale Statenverkiezingen. Journalisten van het AD en de aangesloten regionale kranten, Pointer en Nieuwscheckers slaan de handen ineen om te controleren of opzienbarende claims die voorbij komen kloppen met de feiten. Ook spitten we verkiezingsplannen door op zoek naar des- en misinformatie en wordt een verkiezingsdebat live gefactcheckt. Daarbij richten we ons op de belangrijkste thema’s van de verkiezingscampagne: wonen, energie, het asielvraagstuk, vervoer en de stikstofproblematiek. Op onze site delen we onze resultaten (uiteraard óók wanneer een opmerkelijke claim wél waar blijkt te zijn).

Aan de vooravond van de Provinciale Statenverkiezingen vestigt het tijdelijke team van AD, Pointer en Nieuwscheckers zich in het M-gebouw in Hilversum. Maandag 6 maart start de 9-daagse factcheck-marathon. Op de verkiezingsdag 15 maart wordt de factcheck-marathon afgesloten met een factcheckdebat in Beeld en Geluid in Hilversum.

Nieuwscheckers-coördinatoren Peter Burger en Alexander Pleijter: ‘Wij willen politici en journalisten scherp houden in de aanloop naar de verkiezingen en kiezers helpen om zelf te bepalen wat er waar is van de beweringen van politici.’

Nieuwscheckers controleert het nieuws. Of dat nu staat afgedrukt in de krant, wordt uitgezonden op radio of televisie of circuleert op sociale media. Het checken wordt gedaan door studenten (in het kader van studieopdrachten), door betaalde redacteuren of door de coördinatoren. Alle factchecks worden voor publicatie gecontroleerd, geredigeerd en goedgekeurd door een van de coördinatoren. Nieuwscheckers is een initiatief van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden. De coördinatie is in handen van Alexander Pleijter en Peter Burger.