Nieuwscheckers zamelen geld in om de Europese verkiezingen te factchecken

Nieuwscheckers, het factcheck-project van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden, is bezig met een inzameling om tijdens de campagne voor de Europese verkiezingen uitspraken van politici te kunnen factchecken. Draag je een steentje bij?

Op 23 mei gaat Nederland naar de stembus voor de verkiezing van het Europees Parlement. Nieuwscheckers wil de beweringen factchecken die politici doen in de aanloop naar die verkiezingsdag. Daarom zijn ze een crowdfunding begonnen. Inmiddels is bijna vijftig procent van het benodigde bedrag binnengehaald.

‘Tijdens de campagne zullen politici ongetwijfeld weer van alles en nog wat beweren,’ vertelt Peter Burger, coördinator van Nieuwscheckers. ‘Mensen vragen zich dan af of het klopt wat ze zeggen, en dat willen wij dus controleren.’

Waarom zamelen de Nieuwscheckers geld in?

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

In 2017 deed Nieuwscheckers dit ook, tijdens de verkiezingen voor de Tweede Kamer. De factcheckers controleerden bijvoorbeeld de bewering van CDA-leider Buma dat er een toenemend gevoel van onveiligheid is onder Nederlanders (de cijfers zeggen iets anders), de stelling van Wilders (PVV) dat op scholen vaak alleen nog halal voedsel geserveerd wordt (dat klopt niet), en de uitspraak van premier Rutte dat de aardbevingen in Groningen 'een aantal jaar geleden' begonnen (nee, die begonnen al in 1986).

‘Juist bij verkiezingen, als mensen kiezen op wie ze gaan stemmen, is het van belang om te weten of politici de waarheid spreken,’ zegt Alexander Pleijter, ook coördinator van Nieuwscheckers. ‘Uitspraken van politici factchecken is naar ons idee essentieel voor een gezonde democratie.’

Op dit moment is ongeveer de helft van het beoogde bedrag binnengehaald. ‘Op 2 april is International Fact-checking Day, dan willen we het benodigde bedrag gehaald hebben,’ vertelt Peter Burger. ‘Dan kunnen we vanaf april hard aan de slag om voor de Nederlandse kiezers feiten van fictie te scheiden.’

Over Nieuwscheckers

Nieuwscheckers is in 2009 bedacht en opgericht door Peter Burger en Alexander Pleijter, beiden universitair docent aan de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden. Aanvankelijk als een onderwijsproject waarin studenten leerden hoe ze nieuwsberichten kunnen factchecken. In 2017 begon Nieuwscheckers met factchecken in verkiezingstijd. Verder doet Nieuwscheckers onderzoek naar factchecking en de verspreiding van onjuiste berichten.

Burger en Pleijter hebben de ambitie om Nieuwscheckers uit te laten groeien tot een expertisecentrum op het gebied van factchecking, waar onderwijs, onderzoek en het praktische factcheck-werk worden gecombineerd.