Ontmoet de mensen van W&N

Niemand kan je beter vertellen hoe het is om te werken bij de faculteit dan de medewerkers zelf.

Daniela Kraft – Universitair Hoofddocent (LION): “Het is mijn droom om een robot te maken van flexibele structuren”

“Ik doe onderzoek naar zelforganisatie in biologische systemen en zachte materie. Zachte materie is, zoals je zou verwachten, letterlijk zacht, waardoor het makkelijk van vorm verandert. Een sleutelaspect van de bouwstenen die de basis van zachte materie vormen is het formaat. Ze zijn groter dan individuele atomen, maar kleiner dan een zandkorrel en zitten er qua formaat dus eigenlijk tussenin. Voorbeelden hiervan zijn proteïnes, polymeren en enzymen, de bouwstenen van het leven. Ze kunnen zichzelf organiseren in zeer complexe structuren, maar zijn soms moeilijk om te begrijpen. We proberen dit te doen door het proces op een vereenvoudigde manier na te bootsen. We kijken wat bouwstenen van verschillende vormen doen, hoe ze op elkaar reageren en bij elkaar komen om functionele structuren te vormen. Dit geeft ons nieuwe inzichten in het biologische systeem. Mijn droom is om flexibele structuren te gebruiken om een kleine robot te bouwen. Deze kleine robots kunnen we dan naar onderdelen in het lichaam sturen om medicijnen te bezorgen of cellen te repareren. Dit is nu nog toekomstmuziek en een complexe robot is er nog niet, maar we hebben wel de onderdelen. Als we die op de juiste manier in elkaar kunnen zetten, zou een versimpeld prototype gemaakt kunnen worden.”

“Naast het onderzoek, vind ik het belangrijk om een voorbeeld voor mijn studenten te zijn. Toen ik mijn PhD deed, dacht ik dat ik geen vrouwelijke rolmodellen nodig had, omdat ik zo toegewijd was aan mijn studie. Toen ik echter verschillende succesvolle vrouwen in mijn veld leerde kennen, inspireerde mij hun carrière en keuzes meer dan die van hun mannelijke collega’s. Ik denk daarom dat mijn aanwezigheid als vrouw binnen het instituut al een verschil maakt.”

Joost Willemse - Projectmanager (IBL): “Geen dag is hetzelfde”

“Als ik ’s ochtends op mijn werk kom, weet ik hoe ik mijn dag ga starten, maar ik heb geen idee hoe ik eindig. We hebben ongeveer 26 verschillende soorten microscopen op de afdeling. Het is mijn doel om wetenschappers te helpen te begrijpen wat een microscoop kan, welke het beste bij hun onderzoek past en hoe ze hun microscopische data het beste kunnen analyseren. Als wetenschappers naar mij toe komen, omdat ze een microscoop willen gebruiken, vraag ik eerst waarom. Het is belangrijk dat ik het doel weet, zodat ik de beste benadering voor hun onderzoeksvraag kan bepalen. Het leukste vind ik wanneer de vraag ingewikkeld is. Het vergt dan echt creativiteit om met een passende oplossing te komen. Er zijn zo veel creatieve mensen die hier werken. Als je een idee hebt, is er vaak wel iemand die hier meer over weet en je kan helpen. Dat is het grote voordeel van het werken voor de universiteit. Het maakt niet uit of je natuurkundige, bioloog of chemicus bent, er is altijd een probleem waar nog geen antwoord op is. Dat ga je dan samen oplossen.”

Felix Smits - Onderzoeker Quantum Matter en Optics (LION): “Ik vind eigenlijk alles leuk aan mijn werk: van concepten bedenken tot berekeningen maken en uitvinden."

“Als plasmafysicus houd ik mij bezig met plasma’s die uit zichzelf stabiel zijn. Denk hierbij aan vuur, de zon en tl-buizen. Die willen we gebruiken om de chemische industrie op elektriciteit te laten functioneren in plaats van op brandstof, en om CO2 om te zetten naar brandstof. De faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen is dé plek voor dergelijk onderzoek, omdat we hier vrijstaande plasma’s kunnen maken. Ik vind eigenlijk alles leuk aan mijn werk: van concepten bedenken tot berekeningen maken en uitvinden. Het is altijd weer een spannend moment wanneer blijkt of wat jij bedacht hebt ook daadwerkelijk klopt. Ook als dit niet het geval is en de natuur anders werkt dan jouw gedachtegang. Ik heb een goede dag wanneer een som af is of een ontwerp klaar, en wanneer mijn gestelde doelen weer behaald zijn. Ik werk bij het LION omdat hier aan fundamentele kwantummechanica wordt gewerkt. Mijn kennis paste precies bij wat er voor hun plasmaopstelling nodig was. Er heerst een goede sfeer en iedereen is behulpzaam. Wij doen vrij solistisch werk, maar belangrijke momenten vieren wij feestelijk… met taart!”