Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)

Een dag uit het leven

Heb je interesse om Griekse en Latijnse taal en cultuur te komen studeren aan de Universiteit Leiden? Om je een indruk te geven het leven als student, vertelt Bjorn de Ruiter, eerstejaarsstudent, over een typische dag.

Bjorn de Ruiter

Eerstejaars student

Bjorn de Ruiter

07:00 Ik woon nog thuis. Ik moet redelijk lang reizen, een uur en twintig minuten. Tijdens de reis probeer ik te studeren, of ik leer nog wat woorden die ik in moet halen. Dat scheelt enorm veel tijd.
09:00 Ik loop altijd naar de universiteit. Voor colleges zet ik altijd het raam open voor wat frisse lucht. Ik heb eerst een werkcollege over Cicero’s De Oratore, een dialoog waarin verschillende redenaars uit zijn tijd discussies voeren over de eigenschappen van de ideale redenaar. Voor dat college bereid je een stuk tekst voor, zodat je van tevoren goed begrijpt wat er staat. Dan vertalen en bespreken we de tekst in het college.
12:00 Meestal haal ik een lunch op de universiteit, en eten we met een aantal mensen van het college. Dan bespreken we de colleges of kletsen we over iets. We halen in het UB-café met z’n allen koffie of chocolademelk.
13:00 Na de lunch hebben we een overzichtscollege. Dat is een inhoudelijk college dat een overzicht geeft over een periode of een stroming. Daarin leer je alles over het wie, wat en waar van die periode: dat is heel handig als je het overzicht even niet meer hebt.
16:00 In de trein terug ga ik verder met studeren en leer ik nog wat woorden. Je moet veel studeren, anders ben je echt niet bij. Thuis ga ik verder met studeren, en bereid ik het college voor van morgen en bekijk ik de colleges van vandaag nog eens. Dan heb je het drie keer gezien, dus dan zit de stof echt in je hoofd.
19:00 ’s Avonds eet ik vooral thuis, en daarna ga ik naar mijn voetbaltraining. Er is ook tijd genoeg voor dingen buiten de studie!