Leidse wetenschappers over de jihadistische dreiging in Europa

Europa werd de afgelopen dagen opgeschrikt door verschillende aanslagen door moslimextremisten in Frankrijk en Oostenrijk. Wetenschappers van verschillende faculteiten reageren op de aanvallen.

5 jaar na de aanslagen in Parijs

Op 13 november 2015 werd Frankrijk geraakt door een grote terroristische aanslag. Bij concertzaal Bataclan kwamen 89 mensen om het leven. Dit jaar is het vijf jaar geleden na de aanslagen in Parijs. Hebben deze aanslagen op 13 november 2015 Frankijk veranderd? NU.nl sprak hierover met Jelle van Buuren

Onthoofding Samuel Paty

Afshin Ellian, Paul Cliteur en Raisa Blommestijn werken alle drie aan de afdeling Encyclopedie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Zij schreven afzonderlijk over de onthoofding van de Franse leraar Samuel Paty op 16 oktober en de reacties daarop. Collega Jeanine de Roy van Zuijdewijn (Faculty of Governance and Global Affairs) sprak erover in NRC Handelsblad.

Aanslag op een kerk in Nice

Op donderdagochtend 29 oktober werd in Nice een terreurdaad gepleegd. Op dezelfde dag vonden ook bij het Franse consulaat in Saoedi-Arabië en in de stad Lyon geweldsincidenten plaats. Hoe kan het dat Frankrijk zo vaak het doelwit is van extremisme? Jelle van Buuren (Faculty of Governance and Global Affairs) vertelt erover op RTL Nieuws en de NOS.

Aanslag in Wenen

Jeanine de Roy van Zuijdewijn, onderzoeker en docent bij het Institute of Security and Global Affairs, reageert bij de NOS op de aanslag in Wenen op 2 november. Volgens haar zijn de aanslagen in Europa de laatste jaren minder goed gecoördineerd, mensen voeren de aanslag op eigen houtje uit.

Verband tussen de aanslagen?

De terroristische actie in Wenen kwam in navolging van de gebeurtenissen de week ervoor in Frankrijk. Is er een verband tussen de aanvallen? En waarom is nu juist Oostenrijk doelwit? Jelle van Buuren reageert op NU.nl en Radio 1 België.