Jeanine de Roy van Zuijdewijn bij de NOS over de aanslag in Wenen: ‘Voorbeeld van een gefaalde foreign fighter’

Jeanine de Roy van Zuijdewijn, onderzoeker en docent bij het Institute of Security and Global Affairs, reageert bij de NOS op de aanslag in Wenen. Volgens haar zijn de aanslagen in Europa de laatste jaren minder goed gecoördineerd, mensen voeren de aanslag op eigen houtje uit.

Zo ook deze 20-jarige dader, aanhanger van IS, een man met een Oostenrijks en een Noord-Macedonisch paspoort . ‘Het gaat om een aanslag van een gefaalde foreign fighter. Hij wilde naar het kalifaat afreizen, maar dat is niet gelukt. In het verleden zagen we ook al dat aanslagplegers daar gefrustreerd over zijn en vervolgens een aanslag plegen in eigen land’, zegt ze tegen de NOS.

Grote scene

Waarom Wenen het doelwit was van de aanslag is niet duidelijk. Wel zegt De Roy van Zuijdewijn dat de stad connecties heeft met jihadistische netwerken. ‘Er zijn veel lijntjes met Bosnië, Albanië en Tsjetsjenië. In Oostenrijk an sich is, in vergelijking met landen als Frankrijk en Duitsland, het probleem minder groot. Maar Wenen kent een grote scene.’
De dader was al langer in beeld bij de inlichtingendienst. Toch gaat het mis. Dat gebeurt vaker, zegt De Roy van Zuijdewijn. ‘Zo iemand wordt dan wel in de gaten gehouden, maar onvoldoende. Helaas is dat een probleem waar Europa vaker mee te maken heeft gehad, en ook nog mee te maken zal krijgen.’

Het hele artikel is hier te lezen.

Jeanine de Roy van Zuijdewijn werkt als onderzoeker en docent bij het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden en is Research Fellow bij het International Centre for Counter-Terrorism. Ze heeft een achtergrond in Liberal Arts & Sciences (BA) en Internationale Betrekkingen (MA – cum laude).