Elsevier: Universiteit Leiden een na beste brede universiteit

De Universiteit Leiden is volgens studenten de op een na beste brede universiteit van Nederland, aldus onderzoek van weekblad Elsevier. De Radboud Universiteit Nijmegen staat in de ranglijst op de eerste plaats.

Tevredenheidscore

Van de beoordeelde Leidse opleidingen worden er 13 positief beoordeeld en 28 gemiddeld. Slechts 5 opleidingen krijgen een negatieve beoordeling. Dat resulteert in een tevredenheidscore van 17,4%, slechts 0,1% minder dan de Radboud Universiteit Nijmegen. Het oordeel van de studenten is gebaseerd op onderzoek onder ruim 200.000 bachelor- en masterstudenten aan universiteiten en hogescholen. De gegevens komen uit de Nationale Studentenenquête (NSE).

Ook hoogleraren en docenten geënquêteerd

Ook 2000 hoogleraren en universitair docenten is naar hun mening gevraagd. Zij zetten de Universiteit Leiden op de vierde plaats.

Wat schrijft Elsevier over specifieke opleidingen?

• Op de eerste plaats bij de bacheloropleidingen: Informatica, Geschiedenis, Griekse en Latijnse taal en cultuur en Nederlandse taal en cultuur;
  • Op de eerste plaats bij de masteropleidingen: Physics, International Relations, Philosophy, Neerlandistiek, Biomedical Sciences en Archaeology;
  • Beste op hun vakgebied volgens collega-hoogleraren en universitaire docenten: Wiskunde, Politicologie en Rechtsgeleerdheid;
  • Op de tweede plaats en ook zeer positief beoordeeld: de bacheloropleidingen Archeologie, Biomedische wetenschappen, Engelse taal en cultuur, Fiscaal recht, Politicologie en de masteropleidingen Chemistry, Mathematics en History.

Toppositie Leiden University College

Het Leiden University College The Hague is dit jaar als een van de beste university colleges van Nederland aangewezen. De decaan van LUC The Hague, Prof. dr. Jos Schaeken, is trots op de behaalde resultaten: ‘Dit is een fantastisch resultaat voor een college dat zijn eerste lustrum nog moet vieren. Deze toppositie bewijst ook dat we bij de start van ons unieke interdisciplinaire programma Global Challenges de juiste weg hebben gekozen.’

Elsevier ‘De Beste Studies’

Het is de twintigste keer dat Elsevier een bijlage uitgeeft met een ranking van het hoger onderwijs in Nederland. Ook in afgelopen jaren behaalde de Universiteit Leiden positieve resultaten in deze ranking. Voor de editie 2014 liet Elsevier in totaal 744 studies van zowel universiteiten als hogescholen beoordelen.

Bekijk het overzicht van alle resultaten