Fred Janssen
Wetenschappelijk Directeur/Hoogleraar Didactiek van de Natuurwetenschappen
- Naam
- Prof.dr.ir. F.J.J.M. Janssen
- Telefoon
- +31 71 527 6590
- fjanssen@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-7344-7693
Nieuws
Promovendi
Oud-promovendi
Wetenschappelijk Directeur/Hoogleraar Didactiek van de Natuurwetenschappen
- ICLON
Hoogleraar Didactiek van de natuurwetenschappen
- Wiskunde en Natuurwetenschappen
- Bedrijfsvoering
- Faculteitsbureau
- Kuijpers A.J. & Janssen F.J.J.M. (2024), Perspectieven als kompas voor het vormgeven van thematisch onderwijs. In: Dekker S., Kause H. & Baren-Nawrocka J. van (red.), Wetenschappelijke doorbraken de klas in!: Slaap en geheugen, Fantaserende dieren en Medicijnen voor kinderen nr. 13. Hardinxveld-Giessendam: Tuijtel. 10-20.
- Kuijpers Alma J. Dam Michiel Janssen Fred J. J. M. (2024), A systems thinking approach to capture the complexity of effective routes to teaching, European Journal of Education : .
- Otter M. den, Kuijpers A.J., Dam M., Juurlink L.B.F. & Janssen F.J.J.M. (2023), A perspective for structure–property reasoning to explicate and scaffold thinking like a chemist, Research in Science Education : .
- Kuijpers Alma J. Dam Michiel Janssen Fred J. J. M. (2023), STEM students’ career choice for teaching: studying career choice processes using personal projects, Teacher Development 27(2): 133-152.
- Otter M.J. den, Kuijpers A., Dam M., Juurlink L.B.F. & Janssen F. (2023), A perspective for structure–property reasoning to explicate and scaffold thinking like a chemist, Research in Science Education : .
- Zweeris K., Tigelaar E.H. & Janssen F.J.J.M. (2023), Studying curriculum orientations in teachers’ everyday practices: a goal systems approach, Teaching and Teacher Education 122: 103969.
- Dam M. & Janssen F. J. J. M. (2022), Samenhang in de bètavakken - samenhang tussen concepten en vaardigheden: deel 2, NVOX 5: 50-52.
- Janssen F. J. J. M. & Dam M. (2022), Samenhang in de bètavakken - een perspectiefgerichte benadering: deel 1, NVOX 4: 14-16.
- Otter M.J. den, Juurlink L.B.F. & Janssen F.J.J.M. (2022), How to assess students' structure-property reasoning?, Journal of Chemical Education 99(10): 3396−3405.
- Janssen F.J.J.M. & Sjerps H.M. (2021), Hoe kunnen studenten grip leren krijgen op complexiteit?, Scienceguide : .
- Braak A.M. ter & Janssen F.J.J.M. (2021), Persoonsvorming in de klas: een perspectiefgerichte benadering, Pedagogiek in Praktijk 123: 18-22.
- Janssen F.J.J.M. (2021), Context telt, ook bij NPO, Didaktief : .
- Winden A. van, Stukker N., Schooten E. van, Haaften T. van, Janssen F.J.J.M. & Glopper K. de (2021), Hoe zien de alinea’s van onze leerlingen eruit?: Over de kenmerken van alinea’s in e-mails en betogende teksten van havoleerlingen, Tijdschrift voor Taalbeheersing 43(3): 291-321.
- Otter M.J. den, Dam M., Juurlink L.B.F. & Janssen F.J.J.M. (2021), Two design principles for the design of demonstrations to enhance structure–property reasoning, Education Sciences 11(9): 504.
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P.H.M. & Driel J.H. van (2021), Promoting insight into algebraic formulas through graphing by hand, Mathematical Thinking and Learning 23(2): 125-144.
- Dam M. & Janssen F.J.J.M. (2021), Modularity in teacher professional development - building blocks for bridging everyday teaching practices and reform ideals centered around whole tasks, Professional Development in Education : 1-18.
- Agterberg D. A., Oostdam R. J. & Janssen F. J. J. M. (2021), From speck to story: relating history of mathematics to the cognitive demand level of tasks, Educational Studies in Mathematics : 1-16.
- Béneker T., Boxtel C. van, Drijvers P., Goedhart M., Graaff R. de, Janssen F.J.J.M. & Vries S. de (2021), Vakdidactische onderzoeksagenda. Den Haag: NRO - Werkgroep Vakdidactisch onderzoek.
- Janssen F.J.J.M. & Lips. K. (2021), Onderwijs vanuit perspectieven [weblecture] (Lezing).
- Boer E. de, Janssen F.J.J.M., Driel J.H. van & Dam M. (2021), Perspective-Based Generic Questions as a Tool to Promote Student Biology Teacher Questioning, Research in Science Education 51(5): .
- Janssen F.J.J.M. (2021), Onderzoekend leren loont. Zeker in online tijden, Leidraad (2): 36-39.
- Janssen F.J.J.M. (2021), Een curriculumkader voor vormend onderwijs: Een perspectiefgerichte benadering, Narthex 21(3): 5-15.
- Janssen F.J.J.M. (4 maart 2020), Biesta’s drieslag als denkstopper. BLONZ: BLoggers over OnderwijsoNderZoek: Didactiefonline. [blog].
- Janssen F.J.J.M. (20 februari 2020), Kerndoelen herzien? Ja graag. Maar hoe dan?. BLONZ: BLoggers over OnderwijsoNderZoek: Didactiefonline. [blog].
- Elvira Q., Bouwer J. & Janssen F.J.J.M. (2020), Bedrijfseconomie: De vakperspectieven van de Bedrijfseconomie , Tijdschrift voor het economisch onderwijs 120(4): 22-28.
- Janssen F.J.J.M., Westbroek H.B., Landa I., Van der Ploeg B. & Muijlwijk-Koezen J. (2020), Perspectives for teaching about how science works. In: McComas W. (red.), Nature of Science in Science Instruction. Cham, Switzerland: Springer Nature. 253-271.
- Westbroek H.B., Janssen F.J.J.M., Mathijsen I. & Doyle W. (2020), Teachers as researchers and the issue of practicality, European Journal of Teacher Education : 1-17.
- Landa I., Westbroek H., Janssen F.J.J.M., van Muijlwijk J. & Meeter M. (2020), Scientific Perspectivism in Secondary-School Chemistry Education: Integrating Concepts and Skills in Chemical Thinking, Science & Education 29: 1361-1388.
- Janssen F.J.J.M. (30 juni 2020), Generic Skills: A Dangerous Myth. 3-Star learning experiences. [blog].
- Janssen F.J.J.M. (10 juni 2020), De gevaarlijke mythe van de brede vaardigheden. BLONZ: BLoggers over OnderwijsoNderZoek: Didactiefonline. [blog].
- Janssen F.J.J.M. (18 juni 2020), Stel de juiste vraag. BLONZ: BLoggers over OnderwijsoNderZoek: Didactiefonline. [blog].
- Janssen F.J.J.M. (22 april 2020), Diep leren op afstand. BLONZ: BLoggers over OnderwijsoNderZoek: Didactiefonline. [blog].
- Janssen F.J.J.M. (12 februari 2020), Vragen leren stellen voor het leven. BLONZ: BLoggers over OnderwijsoNderZoek: Didactiefonline. [blog].
- Janssen F.J.J.M., de Graaff R., Savelsbergh E. & Wilschut A. (2020), De leraar als vakdidactisch expert. In: Dengerink J., Meij J. van der & Onstenk J. (red.), Leraar: Een professie met perspectief 2: Verbreding en verdieping in het beroep. Meppel, Nederland: Ten Brink Uitgevers. 36-54.
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P.H.M. & van Driel J.H. (2020), The relation between graphing formulas by hand and students’ symbol sense, Educational Studies in Mathematics 105: 137-161.
- Westbroek H.B., van Rens L., van den Berg E. & Janssen. F.J.J.M. (2020), A practical approach to assessment for learning and differentiated instruction, International Journal of Science Education 42: 955-976.
- Janssen F.J.J.M. (24 augustus 2020), Samenhang? Ja graag. Maar hoe dan?. BLONZ: BLoggers over OnderwijsoNderZoek: Didactiefonline. [blog].
- Dam M., Ottenhof K.W., Boxtel C.A.M. van & Janssen F.J.J.M. (2019), Understanding Cellular Respiration through Simulation Using Lego® as a Concrete Dynamic Model, Education Sciences 9(2): 72.
- E de Boer (2019), Ontwikkeling van agency van docenten-in-opleiding: een ecologisch perspectief [Ontwikkeling van agency van docenten-in-opleiding: Een ecologisch perspectief] (vertaling Boer E. de Janssen F.J.J.M. Dam M. Driel J.H. van), Pedagogische Studien 96(6): 354-377.
- Kuijpers A.J., Dam M. & Janssen F.J.J.M. (2019), Waarom wil Jessie bèta docent worden?, Didaktief 49(1/2): 46-47.
- Vrind E. de, Janssen F.J.J.M., Jong N.H. de, Driel J.H. van & Stoutjesdijk E.T. (2019), Naar een praktische adaptieve aanpak voor spreekvaardigheidsonderwijs in moderne vreemde talen, Pedagogische Studiën 96(1): 15-39.
- Coskun B., Kuijpers A.J., Rooij E. van, Dam M., Fokkens-Bruinsma M., Goedhart M., Janssen F.J.J.M. & Vries M. de (2019), Onderzoek naar de vergroting van de instroom in de eerstegraads lerarenopleiding voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en informatica.
- Graaf A. de, Westbroek H.B. & Janssen F.J.J.M. (2018), A practical approach to differentiated instruction: How biology teachers redesigned their genetics and ecology lessons, Journal of Science Teacher Education 30(1): 6-23.
- Janssen F.J.J.M., Hulshof H. & Veen K. van (2018), Leerstof in perspectief, Didaktief 48(6): 1-8.
- Janssen F.J.J.M., Hulshof H. & Veen K. van (2018), Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering. Leiden: FSB.
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P. & Driel J. van (2018), Graphing formulas with pen and paper by experts (and students). [conferentie poster].
- Dam M., Janssen F.J.J.M. & Driel J.H. van (2018), Making sense of student data in teacher professional development, Professional Development in Education : .
- Janssen F.J.J.M. & Belo N.A.H. (2018), Vakdidactische Begeleiding en Samen Opleiden: Platform Samen Opleiden & Professionaliseren.
- Dam M., Janssen F.J.J.M. & Driel J.H. van (2018), Attention to intentions - How to stimulate strong intentions to change, Research in Science Education 48(2): 369–387.
- Janssen F.J.J.M., Vermeulen M. & Driel J.H. van (2017), Leerprogressies voor bètadocenten. Ontwikkeling van expertise voor onderzoekend leren. Review studie. Leiden: ICLON.
- Janssen F.J.J.M., Bemmel H.J.M. van & Logman P.S.W.M. (2017), Natuurkundig leren denken, Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde 83(12): 402-408.
- Janssen F.J.J.M. (2017), Neem de lerarenopleiding niet de maat op twee weetjes, Scienceguide : .
- Janssen F.J.J.M. & Driel J.H. van (2017), Developing a repertoire for teaching biology. In: Sickel A.J & Witzig S.B. (red.), Designing and Teaching the Secondary Science Methods Course: An International Perspective. Rotterdam: Sense Publisher. 91-110.
- Kop P.M.G.M, Janssen F.J.J.M, Drijvers P.H. & Driel J.H. van (2017), Graphing formulas: unraveling experts’ recognition processes, The Journal of Mathematical Behavior, 45: 167-182.
- Janssen F.J.J.M., Könings K.D. & Merriënboer J.J.G. van (2017), Participatory educational design: How to improve mutual learning and the quality and usability of the design?, European Journal of Education 52(3): 268-279.
- Soto y Koelemeijer G., Janssen F.J.J.M. & Kop P.M.G.M. (2017), Shaping Mathematics into Stories by means of Propp’s Narratemes, Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 14(2): 657-669.
- Veen K. van & Janssen F.J.J.M. (2016), Praktijkkennis van leraren. In: Beijaard D. (red.), Weten wat werkt. Meppel: Ten Brinke. 26-36.
- Vrind E. de & Janssen F.J.J.M. (2016), Adaptieve feedback op gespreksvaardigheid in klassen van 30? Hoe is dat nu mogelijk?, Levende Talen Tijdschrift 17(2): 13-29.
- Dam M., Janssen F.J.J.M. & Van Driel J.H. (2016), Attention to intentions. How to stimulate strong intentions to change?, Research in Science Education : .
- Ouden J.A.J. den & Janssen F.J.J.M. (2016), How Religious Education Teachers Use Classroom Relationships to Advance the Worldview Identity Development of Their Students. In: , Complexity in Education. From Horror to Passion nr. II. Rotterdam: Sense Publishers. 169-187.
- Davis E.A., Janssen F.J.J.M. & Van Driel J.H. (2016), Teachers and science curriculum materials: Where we are and where we need to go, Studies in Science Education 52(2): 127-160.
- Janssen F.J.J.M., Hulshof H. & Veen K. van (2016), Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire blijvend uit te breiden. Leiden/Groningen: Universiteit Leiden/Universiteit Groningen.
- Boer E. de, Janssen F.J.J.M. & Driel J.H. van (2016), Using an Attribution Support Tool to Enhance the Teacher Efficacy of Student Science Teachers, Journal of Science Teacher Education 27(3): 303-324.
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P. & Van Driel J.H. (2016), Recognition and heuristics in graphing formulas. 13th International Congress on Mathematical Education 24 juli 2016 - 31 juli 2016.
- Westbroek H.B., Janssen F.J.J.M. & Doyle W. (2016), Perfectly reasonable in a practical world: Understanding chemistry teacher responses to a change proposal, Research in Science Education 46: 1-21.
- Boer E. de, Janssen F.J.J.M & Van Driel J.H. (2016), Using an Attribution Support Tool to Enhance the Teacher Efficacy of Student Science Teachers, Journal of Science Teacher Education 27(3): 303-324.
- Janssen F.J.J.M., Vermeulen M. & Driel J.H. van (2016), Leerprogressies voor betadocenten. Ontwikkeling van onderwijsexpertise voor onderzoekend leren (NRO overzichtsstudie). Leiden: ICLON, Universiteit Leiden.
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P., Veenman M. & Van Driel J.H. (2015), Identifying a framework for graphing formulas from expert strategies, Higher Education 39: 121-134.
- Janssen F.J.J.M. & Berkel B. van (2015), Making philosophies of science education practical for science teachers, Science & Education 24(3): 229-258.
- Janssen F.J.J.M., Grossman P. & Westbroek H.B. (2015), Facilitating decomposition and recomposition in practice based teacher education: the power of modularity, Teaching and Teacher Education 51(7): 137-146.
- Janssen F.J.J.M., Westbroek H.B. & Doyle W. (2015), Practicality studies: How to move from what works in principle to what works in practice, 24(1): 176-186.
- Janssen F.J.J.M. (2015), Over olifanten, blinde mannetjes en Onderwijs202, : .
- Kop P.M.G.M., Janssen F.J.J.M., Drijvers P.H., Veenman M.V. & Van Driel J.H. (2015), Identifying a framework for graphing formulas from expert strategies, The Journal of Mathematical Behavior, 39: 131-134.
- Wieringa N., Janssen F.J.J.M. & Van Driel J.H. (2013), Using goal systems to understand teachers' implementation of innovations, Pedagogische Studien 90(3): 37-55.
- Dam M., Janssen F.J.J.M. & Driel J.H. van (2013), Concept-contextonderwijs leren ontwerpen en uitvoeren – een onderwijsvernieuwing praktisch bruikbaar maken voor docenten, Pedagogische Studiën 90: 63-77.
- Wieringa N., Janssen F.J.J.M. & Driel J.H. van (2011), Biology teachers designing context -based lessons for their classroom practice - the importance of rules-of-thumb, International Journal of Science Education 33(17): 2437-2462.
- Janssen F.J.J.M., Van Driel J.H. & Verloop N. (2010), Towards practical design support for teachers, Pedagogische Studien 87(6): 412-431.