NWA-beurs voor vier Leidse wetenschapscommunicatie-projecten

Een festival dat muziek en wetenschap verbindt, of een digitale 'tijdmachine' voor wetenschapsgeschiedenis: vier Leidse projecten gericht op wetenschapscommunicatie krijgen subsidie, in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda.

Met de financiering van ruim 1 miljoen voor een divers palet van 16 projecten geeft de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) een impuls aan het vakgebied wetenschapscommunicatie. De projecten gaan nieuwe communicatievormen inzetten, maar ook bestaande middelen op een andere manier gebruiken. De projecten zullen nadrukkelijk proberen om een publiek te bereiken dat niet vanzelfsprekend met wetenschap in aanraking komt, waardoor het onvoldoende beeld heeft van wat wetenschap precies is en betekent voor de maatschappij.

Naast de gehonoreerde projecten wil de NWA ook de impact van wetenschapscommunicatie meten. Leidse onderzoeker Anne Land gaat hiervoor een toolbox ontwikkelen, samen met collega's van de Universiteit Utrecht. Aan de hand van een aantal van de toegekende projecten uit deze call zal de toolbox gestalte krijgen. Na verloop van tijd wordt naar verwachting duidelijk hoe nieuwe inzichten zijn te verwerven over het genereren van impact bij een breder publiek dan de toch al in wetenschap geïnteresseerde doelgroepen.

De vier gehonoreerde Leidse projecten zijn:

Perspectiefgericht onderwijs voor het primair en voortgezet onderwijs

Fred Janssen, ICLON

Perspectieven zijn domein specifieke manieren van kijken, denken en werken gebaseerd op grote wetenschappelijke ideeën. Door perspectieven in te zetten als ontwerpgereedschap voor docenten en denkgereedschap voor leerlingen, leren leerlingen een wetenschappelijke manier denken aan. Dit draagt bij aan geïnformeerd burgerschap en een bredere maatschappelijke acceptatie van wetenschap.

Streaming the Past: Livestreamen als nieuwe vorm van delen en democratiseren van kennis over het verleden

Angus Mol, LUCAS

Stap in een digitale tijdsmachine! In Streaming the Past nemen studenten en onderzoekers van de Universiteit Leiden het grote publiek mee naar het verleden. Kijk en praat mee over de hedendaagse wetenschap van het verleden tijdens wekelijkse Let’s Plays van populaire games en vodcasts, uitgezonden op livestream platform Twitch.

SNAAR festival: Een toegankelijke verbinding tussen muziek en wetenschap

Rebecca Schaefer, Instituut Psychologie

In het nieuwe tweejaarlijkse SNAAR festival staan muziek en brede wetenschap centraal, met bijzondere voorstellingen die door artiesten en wetenschappers gezamenlijk zijn ontwikkeld. Deze eerste editie, met een focus op Einsteins leven en vluchtelingenachtergrond, toont verbazende, prikkelende optredens, lezingen en publieksexperimenten, gericht op een jonge, diverse doelgroep.
Rebecca Schaefer: 'Muziek en wetenschap brengen mensen samen'

NeurolabNL Young

Annelinde Vandenbroucke, Instituut Psychologie

Kennis over ontwikkeling van hersenen en gedrag bereikt vaak alleen volwassenen. Juist jongeren hebben belang bij deze kennis, zodat ze meer leren over bijvoorbeeld omgaan met stress of met sociale buitensluiting. In dit project zullen jongeren zelf communicatieproducten voor social media ontwerpen, om deze kennis effectief onder leeftijdsgenoten te verspreiden.
Annelinde Vandenbroucke: 'Wetenschap voor en door jongeren'