Fred Janssen fellow bij Leiden University Teachers' Academy

Tien enthousiaste docenten/onderwijsvernieuwers zijn op 27 oktober geïnstalleerd als fellow van de net opgerichte Leiden University Teachers’ Academy. Fred Janssen, universitair hoofddocent en vakdidacticus biologie bij het ICLON, is één van hen.

De Teachers' Academy is opgericht om onderwijsvernieuwing een impuls te geven. De fellows gaan elk een eigen project uitvoeren, en van hen wordt verwacht dat ze - gevraagd en ongevraagd - aanbevelingen doen over onderwijsvernieuwing.

In zijn project stelt Fred Janssen de vraag hoe alle studenten in colleges en werkcolleges kunnen worden uitgedaagd op hun eigen niveau zonder dat dit docenten veel extra tijd en moeite kost. Terwijl veel onderwijs start met uitleg (bijvoorbeeld basisprincipes van de evolutietheorie) gevolgd door toepassingsopdrachten (waarom hebben wij benen en geen wielen?), stelt hij voor om het college met zo’n toepassingsopdracht te beginnen. De studenten kunnen vervolgens zelf kiezen of ze na een korte uitleg de toepassingsopdracht al proberen te maken of eerst de uitleg nog langer volgen. Gedifferentieerd uitdagen door omdraaien en weglaten dus.

Leiden University Teachers' Academy

De fellows en hun projecten