Symposium Alive & Kicking een groot succes

Afgelopen vrijdagmiddag 15 januari 2016 vond het Symposium ‘Alive & Kicking’ plaats van het Regionaal Steunpunt Leiden en het Bètasteunpunt Zuid-Holland. Samen organiseerden zij een symposium rondom bètaonderwijs, stonden zij stil bij activiteiten van vorig jaar en keken zij vooruit naar de toekomst. Bijna honderd bezoekers uit de verschillende hoeken en disciplines van het bètaonderwijs waren verzameld in het Science Center van de Technische Universiteit Delft.

Onder leiding van dagvoorzitter Arjan van der Meij werd de middag afgetrapt door professor Mudde,  professor Stromingsleer Technische Natuurwetenschappen TU Delft en professor de Winde, vice-decaan faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden. De heren werden opgevolgd door Ton Roelofs, directeur van het PENTA college CSG die uitlegde wat het belang is van docentprofessionalisering. Vervolgens konden de deelnemers kiezen uit verschillende workshops, presentaties en etalages van ‘best-practices’. Deze workshops werden onder meer gegeven door Fred Janssen van het ICLON, jonge start-ups uit het Leidse bedrijfsleven, docenten ondersteund door leerlingen van het Maris College en Tessa Vossen, promovenda aan het ICLON. De middag werd afgesloten door Wouter Duinisveld, triatleet met een donorhart. Hij legde het belang van passie en doorzettingsvermogen uit in zijn presentatie: Leef, droom en geniet.

Het was een inspirerende dag, waarbij partijen die elkaar niet dagelijks tegen komen de kans hadden de handen inéén te slaan. Docenten, subsidieverstrekkers, hoogleraren, EU lobbyisten, startups en schoolleiders mixten en deelden wensen en dromen. Aan het einde van het symposium deed de dagvoorzitter een oproep om de goede voornemens naar aanleiding van het symposium te mailen aan de steunpunten. Voornemens zoals: “contact opnemen met opleidingsmanagers van de Hogeschool Leiden”, “aansluiting zoeken bij de bètasteunpunten”, “het leraren-ontwikkelfonds aanschrijven” en “op bezoek bij bedrijven” kwamen binnen in de mailbox. Binnenkort gaat er een mail uit om te zien welke acties de bezoekers hebben ondernomen ten behoeve van hun goede voornemens.

Het Regionaal Steunpunt Leiden en het Bètasteunpunt Zuid-Holland

De steunpunten bestaan uit partners voor technisch en technologisch hoger onderwijs en hebben als missie de kwaliteit van het bèta-onderwijs te verbeteren, door docenten te ondersteunen en te inspireren. Zij gaan uit van de kracht van samenwerking tussen het voortgezet onderwijs, hogescholen, universiteit en bedrijfsleven. En werken samen met verschillende vo-scholen, instituten en bedrijven uit de regio.