Goed idee, een penis met stekels? Ontdek ‘t in de Nacht van Kunst & Kennis

Op 20 september verandert Leiden tijdens de Nacht van Kunst en Kennis in één grote proeftuin. Het festival mixt wetenschap met theater, cabaret, kunst en muziek. Leer van penisexpert Menno Schilthuizen en swing mee met Spinvis. Kaarten nu verkrijgbaar!

Nu met Sterrewacht en Hortus

De eerste editie van de Leidse Nacht van Kunst en Kennis was vorig jaar met meer dan 3.500 bezoekers een succes. Dit jaar is het programma nog ambitieuzer. Opnieuw openen drie musea (Boerhaave, Volkenkunde, Lakenhal), de Stadsgehoorzaal en Scheltema hun deuren en dit jaar doen ook de Leidse Schouwburg, de Hortus botanicus en de Sterrewacht mee.

Stekels, stamcellen en rap

Penissen met stekels, wat is daar het nut van? Dat legt bioloog Menno Schilthuizen uit in zijn minicollege over de evolutie van geslachtsorganen bij mens en dier. Museum Boerhaave zet naast penissen ook stamcellen en rap op het menu. Stamcelprofessor Christine Mummery vertelt in haar nachtcollege hoe ze stukjes hart probeert te kweken. Een revolutie in de geneeskunde, maar Mummery blijft nuchter.

Recept perfecte hit

Taalkundige Marc van Oostendorp analyseert met Pepijn Lanen, zanger van de Jeugd van Tegenwoordig, de teksten van deze band. Benieuwd naar het geheim van de perfecte hit? Componist Michiel van Poelgeest probeert met wetenschappers het ultieme recept samen te stellen. ‘Migraineprofessor’ Michel Ferrari legt uit wat de oorzaken van deze ziekte en de nieuwste behandelmethoden zijn

Brein op verkeerde been

De Schouwburg brengt een ode aan het brein. PS theater houdt een voorstelling over de machinaties van de hersenen, de theatermakers lieten zich inspireren door het onderzoek van puberbreinexpert Eveline Crone. Leidse promovendi laten bezoekers met testjes ervaren hoe verwarrende geluidssignalen het brein voor de gek kunnen houden.

Hoe technologie ons liefdesleven verandert

Altijd al willen weten welke planten het schoppen tot medicijnen? Loop de interactieve medicinale route in de Hortus. Hier tonen biomedici met proefjes en opstellingen het scheppingsproces van medicijnen. In de Sterrewacht verkent hoogleraar astrofysica Vincent Icke met het publiek de hete hangijzers van de natuurkunde en kosmologie in de 21e eeuw. Iets verderop, in het Academiegebouw, buigt psycholoog Bernard Hommel zich over de vraag hoe technologie ons liefdesleven verandert.

Wiskundemeisje Ionica Smeets met wetenschapsfilosoof Bas Haring. Haring geeft tijdens deze nacht zijn visie op onorthodoxe wetenschap.

Wiskundemeisje in Ig Nobel Battle

Net als vorig jaar vindt in de Stadsgehoorzaal de IG Nobel Battle plaats. Zes wetenschappers en voormalige promovendi, waaronder ‘wiskundemeisje’ Ionica Smeets, leggen in 24 seconden hun werk uit en geven vervolgens een samenvatting van 7 woorden.

Operazangers op de route

Ondertussen zijn er op de diverse locaties veel swingende optredens van onder andere Spinvis en singer-songwriter Douwe Bob en is er theater van Peen en Ui. Kunstenaarscollectief Het Blauwe Uur tovert de Hortus met videomapping om in een surrealistisch decor. Leidse kunstenaars waaronder Casper Faassen tonen werk dat ze speciaal voor deze nacht maakten.

Douwe Bob

Ook zijn er exposities (Daan van Roosgaarde, Ed van der Elsken) en hoorspellen. En dat is nog niet alles. Operazangers en straattheatermakers verlevendigen op straat de route tussen de locaties. Veel succes met keuzes maken!

Meer info

Een  toegangskaart kost in de voorverkoop 15 euro. Verkoopprijs op 20 september is 17,50 euro.

In de serie Voorproeven van Nacht van Kunst en Kennis stellen we alvast een paar spraakmakende wetenschappers voor.

De Nacht van Kunst & Kennis is een initiatief van Leiden Marketing, Cultuurfonds Leiden en Museum De Lakenhal, in samenwerking met de Universiteit Leiden, het LUMC, Bio Science Park en de Leidse musea.

(26 augustus 2014 - LvP)

Voorproeven van Nacht van Kunst & Kennis:

Volg deze nacht ook alvast via Twitter #NKK14  @kunstenkennis en  Facebook