Voorproeven van Nacht van Kunst en Kennis: ontdek hoe medicijnen ontwikkeld worden

Kom 20 september in de Nacht van Kunst en Kennis naar de Hortus en ontdek de wondere wereld achter medicijnen. Bezoekers kunnen minicolleges volgen, zelf proefjes doen met de kleinste moleculen en ervaren hoe een nieuw geneesmiddel wordt onderzocht.

Moleculair spoorzoeken

Helemaal aan het begin van de keten van medicijnontwikkeling staat het moleculair onderzoek. Oftewel spoorzoeken, op zoek naar een molecuul dat een rol speelt bij een ziekte of aandoening. Bezoekers kunnen zelf op zoek gaan naar die moleculen met interactieve chemietestjes van het Natural Products Lab van de Universiteit Leiden. Prof. Hans Tanke van het LUMC legt uit hoe dit precies in z’n werk gaat.

Matchmaking met cafeïne

Als onderzoekers een geschikt molecuul hebben gevonden, moeten ze zorgen dat het perfect aansluit bij het stofje in het lichaam dat een rol speelt bij die ziekte. Hoe komt die perfecte match tot stand? Bijvoorbeeld door te leren van cafeïne, dat blijkt een hele effectieve matchmaker. Tijdens de Nacht kunnen bezoekers allerlei proefjes doen rondom cafeïne, zoals het testen wat er in koffie. Meer hierover weten? Hoogleraar Ad IJzerman van het LACDR geeft een minicollege.

Onderzoek op menselijke cellen

Nog voordat je op levende mensen gaat onderzoeken, moet je eerst weten of een potentieel medicijn wel veilig genoeg is. Het bedrijf Biomimiq doet hiervoor onderzoek op menselijk huid, zonder dat daar een mens aan te pas komt. Dit is niet alleen bijzonder, maar ook heel goed nieuws: door deze nieuwe methode om medicijnen te testen zijn dierproeven in de toekomst wellicht niet meer nodig. Kom langs en zie hoe het op echte menselijke huidcellen werkt!

Klinisch pijnonderzoek

De laatste stap in de keten van medicijnontwikkeling is het klinisch onderzoek, oftewel testen op mensen zelf. Wil je ervaren hoe het voelt om een proefkonijn te zijn? Kom dan langs in de Hortus bij opstellingen van het Center for Human Drug Research. Test hoe goed je pijn kan verdragen en ontdek wie het beste tegen alcohol kan!

Minicolleges

Elk uur geeft een wetenschapper in de Hortus een minicollege over de wondere wereld van medicijnontwikkeling. Van de kunst achter elektronenmicroscopie tot de vraag hoe koffie je kan genezen van vreemde ziektes. Geef je medische kennis een boost in vijftien minuten!

20:15 - 20:30 Hans Tanke - Hoe microscopie helpt bij het ontwikkelen van antibiotica

20:45 - 21:00 Ad IJzerman - Wat cafeïne zegt over de werking van medicijnen

21:15 - 21:30 Liesbeth de Lange - De weg van het medicijn naar het brein

22:15 - 22:30 Willem van Leeuwen - De behandeling van bloedvergiftiging

23:00 - 23:15 Pieter Okkerse - Pillen tegen pijn doen pijn

Meer weten?

Koop een  ticket en kom naar de  Nacht van Kunst & Kennis op zaterdag 20 september 2014.

Discussieer mee via Twitter
@kunstenkennis| #NKK14