Logo Universiteit Leiden.

nl en

Adaptief onderwijs

Waarom is adaptief onderwijs belangrijk?

Adaptief onderwijs zorgt ervoor dat leerlingen of studenten onderwijs krijgen dat aansluit bij hun leerbehoeften en motivatie. Dit verhoogt de kans dat iedereen maximaal leert en zich optimaal ontwikkelt.

Wat is het?

Adaptief onderwijs is geen vaste methode, maar een manier van kijken naar leren en lesgeven. In adaptief onderwijs wordt niet alleen gekeken naar de inhoud en het niveau van de leerstof, maar ook naar hoe leerlingen leren en hoe ze reageren op het onderwijs.

Wie maakt het onderwijs adaptief of gepersonaliseerd? Dit kan de leerling zelf zijn (zelfregulatie), de docent (differentiatie) of een ICT-tool (digitale oefenprogramma’s).

Verwante termen zijn gepersonaliseerd onderwijs, gedifferentieerd onderwijs, studentgericht onderwijs en inclusief onderwijs.

Onderwijs adaptief organiseren kan op verschillende onderdelen:

  • Tijdbesteding – meer of minder tijd voor het eigen maken van de leerstof
  • Tempo – sneller of langzamer door de leerstof gaan
  • Volgorde van taken – aanpassen van de volgorde waarin leerstof wordt aangeboden
  • Oefenen – verschillende manieren en hoeveelheden van oefenen met taken
  • Toetsen – verschillende vormen van toetsing gebruiken

Lesvoorbeelden

Scrum-aanpak

De Scrum-methode is een uit het bedrijfsleven overgenomen werkwijze om met behulp van technologie stapsgewijs en adaptief leerstofinhoud eigen te maken. Vogelzang (2020) heeft deze methode bestudeerd in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.

Game-elementen in digitale oefenprogramma’s

Spelelementen in digitale oefenprogramma’s noemen we gamification. Leukere leertaken motiveren leerlingen extra, waardoor zij meer oefenen en daardoor beter presteren. Het zou ook helpen als ze op hun eigen niveau kunnen werken. In het tijdschrift Didactief (2020) vind je een overzicht van game-elementen in digitale oefenprogramma’s voor leerlingen uit het primair en voortgezet onderwijs.

Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs

In het boek Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs (Janssen et al., 2018) wordt uitgewerkt hoe je op een praktische wijze, door omdraaien en selectief weglaten van onderdelen van je bestaande lessen taakgestuurd en adaptief onderwijs kunt ontwerpen en geven. Voor alle schoolvakken worden achtergronden, tips en voorbeelden uitgewerkt.

Hoe pas je adaptief onderwijs toe in je lespraktijk?

  • Differentieer op basis van leerbehoeften, interesse en voorkennis van leerlingen.
  • Geef hulp op maat met hulpbronnen of kleine stukjes instructie.
  • Blijf in gesprek met je leerlingen en luister goed waarover ze spreken tijdens het samenwerken.
  • Blijf continu de relevantie van het onderwerp toelichten en probeer de intrinsieke motivatie van leerlingen te bevorderen.
Lees meer
  • De Boer, E. (2022). Towards an ecological approach to teacher professional development: How preservice biology teachers direct their learning routes in authentic classroom settings. Academic dissertation. Leiden: ICLON.
  • Vrind, E. de, Janssen, F.J.J.M., Jong, N.H. de, Driel, J.H. van, & Stoutjesdijk, E.T. Naar een praktische adaptieve aanpak voor spreekvaardigheidsonderwijs in modern vreemde talen. Pedagogische Studiën, 96, 15-29.
  • Wang, L., de Vetten, A., van der Rijst, R. M., & Admiraal, W. F. (in press). The relationship between students’ pre-class learning behaviors and student engagement in tutorials. Active Learning in Higher Education
Wetenschappelijke artikelen
Deze website maakt gebruik van cookies.