Logo Universiteit Leiden.

nl en

Actueel

link naar Systeemdenken via perspectieven in het biologieonderwijs

Meedoen aan onderzoek | Perspectieven in biologieonderwijs

Is systeemdenken via perspectieven de oplossing voor het biologieonderwijs om leerlingen de samenhang te leren zien tussen de verschillende onderwerpen?

Voor dit onderzoek werkt Berber de Jong samen met leerlingen en docenten van verschillende scholen. Docenten die interesse hebben in dit onderzoek en/of zouden willen deelnemen aan het onderzoek kunnen contact met haar opnemen.

Promotie | De rol van feedback in spreekvaardigheidsonderwijs

Anneke Wurth, promovendus bij het ICLON, wilde zicht krijgen op wat goed werkt in het spreekvaardigheidsonderwijs bij het schoolvak Nederlands in de bovenbouw van havo en vwo. In haar onderzoek kwam de rol van feedback centraal te staan.

Oratie Nadira Saab

Technologie sluipt steeds verder het klaslokaal binnen. Wie houdt de regie? Hoogleraar Nadira Saab pleit in haar oratie voor 'digital agency': leer docenten en jongeren technologie bewust en kritisch te gebruiken, in plaats van erdoor gestuurd te worden. Zoals door chatbots en algoritmen.

Link naar bericht Hoe voorspel je eindresultaten?

Hoe voorspel je eindresultaten?

Kun je door wekelijkse metingen voorspellen met welk eindcijfer een student een vak afrondt? Die vraag en meer stond centraal in het Hoger Onderwijs Kenniscafé, georganiseerd door het ICLON.

Link naar bericht Doelen van onderwijs in kaart brengen

Promotie | Doelen van onderwijs in kaart brengen

Hoe werken docenten aan de ontwikkeling van hun leerlingen? Kevin Zweeris, promovendus bij het ICLON, ontwierp instrumenten om doelen van docenten in kaart te brengen.

link naar bericht blended learning en de betrokkenheid van studenten

Promotie | Blended learning en betrokkenheid van studenten

Blended learning kan de betrokkenheid van studenten vergroten, maar hoe werkt dat precies? In haar promotieonderzoek onderzocht Linyuan Wang welke ontwerpprincipes van blended onderwijs écht verschil maken. Op 1 juli 2025 verdedigde zij haar proefschrift aan de Universiteit Leiden. 

link naar pagina Leesvaardigheid van het jonge kind in Curaçao:
Magda Rafael (promovendus bij het ICLON)

Onderzoek | Leesvaardigheid jonge kinderen op Curaçao

Hoe leren jonge kinderen op Curaçao lezen in een meertalige omgeving? Het project onderzoekt de invloed van de instructie in de klas op de leesvaardigheid van kinderen met als doel het leesonderwijs en de leesvaardigheid in Curaçao verder te verbeteren.

link naar schooloriëntatietraject

Voorlichting | ICLON schooloriëntatietraject

Wil je onderzoeken of een loopbaan als docent bij jou past? Neem dan deel aan het schooloriëntatietraject en loop één of een aantal dagdelen mee op een school voor voortgezet onderwijs.

Deze website maakt gebruik van cookies.