Logo Universiteit Leiden.

nl en

Samenwerking

Samenwerken met het ICLON: Samen sterker in het onderwijs

Wil je als docent, team of school werk maken van onderwijsontwikkeling, professionalisering of innovatie? 

Of wil je een inhoudelijke activiteit voor jouw leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs samen met het ICLON aanbieden?

Het ICLON werkt graag met je samen! Of je nu net begint of al verder bent in je ontwikkeling – er zijn allerlei vormen van samenwerking mogelijk, elk met een eigen doel en aanpak.

Ben je benieuwd wat het ICLON voor jou of je team kan betekenen? Ontdek nieuwe ideeën en raak geïnspireerd tijdens een interactieve workshop die smaakt naar meer. Een kennismaking of workshop is vaak de eerste stap in de samenwerking. Tijdens zo’n interactieve sessie maken docenten en het ICLON elkaar beter leren kennen, terwijl tegelijkertijd een relevant onderwijsthema centraal staat. Dit kan inspiratie bieden en de basis leggen voor verdere samenwerking.

Voorbeeld: Een docententeam van een middelbare school volgt bij het ICLON een workshop over activerende didactiek, waarbij ze praktische werkvormen uitproberen en kennis maken met het nascholingsaanbod van het ICLON.

Wil je groeien in je rol als docent? Met persoonlijke begeleiding op maat werk je aan jouw ontwikkeldoelen, precies waar jij behoefte aan hebt. Individuele begeleiding richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van een docent of leerling. Door coaching of begeleiding op maat wordt ingespeeld op de eigen ontwikkeldoelen en vragen van de deelnemer.

Voorbeeld: Een beginnende docent krijgt persoonlijke coaching van een ICLON-trainer op het gebied van klassenmanagement, waarbij samen wordt gekeken naar concrete situaties in de klas en doelen worden opgesteld voor verdere ontwikkeling.

Willen jullie als team stappen zetten in didactische vernieuwing of curriculumontwikkeling? Wij denken mee en bouwen samen aan sterker en eigentijdser onderwijs.
Hierbij geeft het ICLON advies en ondersteuning aan vakgroepen of teams binnen een school, bijvoorbeeld bij curriculumvernieuwing, didactische vernieuwing of teamontwikkeling.

Voorbeeld: De sectie Nederlands van een school werkt samen met een ICLON-vakdidacticus aan het vernieuwen van het curriculum, waarbij de didacticus advies geeft en samen met het team nieuwe lesmaterialen ontwikkelt.

Sta je voor een schoolbrede verandering of ambitie? Of wil je als hele organisatie professionaliseren? Samen creëren we een stevig fundament voor duurzaam onderwijsbeleid.
Bij schoolbrede begeleiding wordt de hele schoolorganisatie ondersteund. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij onderwijsvernieuwing, versterking van de schoolcultuur of professionalisering van het gehele team.
Voorbeeld: Het ICLON begeleidt een school bij het invoeren van een nieuw toetsbeleid, waarbij het hele team wordt betrokken bij scholing en het opstellen van richtlijnen.

Wil je je laten inspireren door collega-scholen en samen met het ICLON werken aan innovatie? Sluit je aan bij een krachtig netwerk waarin kennis delen en ontwikkelen centraal staan.
Een leernetwerk bestaat uit een samenwerking tussen verschillende scholen en het ICLON. Binnen dit netwerk wordt kennis gedeeld, ervaringen uitgewisseld en gezamenlijk gewerkt aan onderwijsontwikkeling.

Voorbeeld: Verschillende scholen uit de regio vormen samen met het ICLON een leernetwerk rondom curriculumontwikkeling. Ze wisselen kennis en ervaringen uit en ontwikkelen gezamenlijk innovatieve lesmethoden.

Toe aan een frisse dosis inspiratie? Kom naar een nascholingsdag vol prikkelende lezingen, praktische workshops en ontmoetingen met vakgenoten.
Een nascholingsdag is een dag vol lezingen, workshops en ontmoetingen voor docenten. Het doel is verdieping van vakkennis, didactiek of onderwijsinnovatie.

Voorbeeld: Het ICLON organiseert een nascholingsdag voor talendocenten, met lezingen over actuele ontwikkelingen in het talenonderwijs, workshops en een informatiemarkt waar uitgeverijen hun nieuwe materialen presenteren.

Wil je onderwijs ontwikkelen dat écht aansluit bij jouw praktijk én onderbouwd is met wetenschappelijke inzichten? Ga met ons aan de slag in co-creatie.
Co-creatie betekent dat scholen en het ICLON samen nieuw lesmateriaal, werkvormen of beleid ontwikkelen. Hierbij worden praktijkervaring en wetenschappelijke kennis gecombineerd.

Voorbeeld: Docenten van een school werken samen met ICLON-onderzoekers aan het ontwerpen van een nieuw lesprogramma over wetenschap in de onderbouw, waarbij praktijkervaring en wetenschappelijke kennis worden gecombineerd.

Wil je met collega’s onderzoeken wat werkt in jouw lessen? Met onze begeleiding zet je praktijkgericht onderzoek in als krachtige motor voor verbetering.
Bij onderzoeksbegeleiding worden docenten of teams door het ICLON ondersteund bij het opzetten en uitvoeren van onderwijsonderzoek, vaak met als doel het eigen onderwijs te verbeteren.

Voorbeeld: Een docententeam wordt door het ICLON begeleid bij het opzetten en uitvoeren van een onderzoek naar het effect van digitale leermiddelen op motivatie van leerlingen, waarbij het team leert hoe je praktijkgericht onderzoek kunt doen en resultaten kunt interpreteren.

Voorbeelden van samenwerking

Met Da Vinci Kagerstraat werkt het ICLON samen aan het ontwikkelen van Burgerschapsonderwijs. Het Da Vinci is bezig met een burgerschapsmaand en alle vakken hebben in samenwerking met verschillende vakdidactici van het ICLON lessen ontworpen.

Het opleiden van studenten doet het ICLON samen met negen opleidingsscholen. Er worden lesbezoeken gedaan door supervisoren, er zijn contacten met werkplekbegeleiders en schoolopleiders om voor de studenten goede begeleiding op school te organiseren. Zo geven we vorm aan samen opleiden

De afdeling Nascholing van het ICLON biedt het programma Opleiden in de school aan, waar werkplekbegeleiders en schoolopleiders gecertificeerd en getraind worden in het begeleiden en feedback geven van studenten. Sommige opleidingsscholen leveren een co-trainer die meedraait in de opleiding zodat er een train de trainer programma ontstaat tijdens de cursus. De borging in de school en het draagvlak voor de opleidingsdidactiek van het ICLON wordt daarmee vergroot.

Scholen weten het ICLON te vinden voor cursussen over het begeleiden van profielwerkstukken. Samen met de school wordt gekeken welke vraagstukken er liggen voor de begeleiders van profielwerkstukken (denk aan goede onderzoeksvragen formuleren, hoeveel sturing geef je, hoe krijg je een valide en betrouwbare beoordeling en hoe motiveer je leerlingen voor het PWS). Door activerende werkvormen in de cursus toe te passen ervaren begeleiders hoe onderzoek op een leuke manier over te brengen op leerlingen.

In samenwerking met scholen in Rotterdam en Den Haag worden er specifieke trajecten voor de begeleiding van zij-instromers ontwikkeld. Ook de andere instituten sluiten daarbij aan. Gezamenlijk maken we een cursus voor zij-instromers en een handreiking voor belanghebbende in de school voor de zij-instromer. ​​​​​​

Tijdens een Hoger Onderwijs Kenniscafé worden ervaringen gedeeld, lever je input en raak je geïnspireerd. We gaan plenair en in groepen met elkaar in gesprek. Onderzoekers van de Universiteit Leiden die zich bezighouden met onderzoek naar hoger onderwijs delen wetenschappelijke inzichten over een actueel en aansprekend thema. Draag een onderwerp aan voor een volgend Hoger Onderwijs Kenniscafé en neem de tijd om met elkaar na te praten.

Het ICLON initieert, faciliteert en coördineert onderwijsonderzoek. Wij ondersteunen graag bij het aanvragen van middelen voor onderwijsonderzoek en onderwijsinnovatie door individuele docenten of teams van docenten.

In het driejarig project Taal in perspectief van Impuls Open Leermateriaal werken vakdidactici van het ICLON samen met wetenschappers van de Faculteit Geesteswetenschappen en docenten uit het voortgezet onderwijs in leergemeenschappen om open leermateriaal te ontwikkelen voor de schooltalen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

De Universiteit Leiden heeft een vooraanstaande positie op het gebied van taal- en cultuuronderwijs, en heeft het versterken van de positie van het taalonderwijs in Nederland als speerpunt gedefinieerd. Daarnaast behoort het breed delen van kennis tot de maatschappelijke taak van universiteiten. In de het project Taal in perspectief wordt wetenschappelijke kennis over taal vanuit de Universiteit Leiden vertaald in open lesmateriaal dat via Wikiwijs beschikbaar gemaakt wordt voor alle scholen in Nederland. Het project geeft hiermee vorm aan maatschappelijke outreach in een domein (schooltalen) waarin de urgentie hoog is.  

Zie ook: PLG Taal in perspectief - Aantrekkelijk en duurzaam taalonderwijs MVT

Deze website maakt gebruik van cookies.