Universiteit Leiden

nl en

Onderzoeksproject

Slimmer Studeren: goed voor nu en later

Wat is de invloed van interactieve lessen over studievaardigheden op het behalen van lesdoelen van mentoren en op zelfregulatie en andere studievaardigheden van leerlingen in 4 en 5 vwo?

Looptijd
2024 - 2025
Contact
Lysanne Post

Onderzoekers

  • dr. Lysanne Post
  • Anja Schoots, MEd
  • Celine Lichtveld, MSc

Leerlingen in het voortgezet onderwijs hebben vaak moeite met zelfregulatie en andere studievaardigheden. Daarnaast bemerkten universiteiten een gebrek aan studievaardigheden bij nieuwe studenten na de coronapandemie. Daarom is het belangrijk voor zowel het leren op het voortgezet onderwijs als in het hoger onderwijs dat studievaardigheden van leerlingen/studenten versterkt worden. Vanuit dit oogpunt is lesmateriaal ontwikkeld door de Universiteit Leiden (ICLON). In dit onderzoeksproject wordt onderzocht of en hoe deze interactieve lessen over studievaardigheden mentoren kunnen helpen hun lesdoelen te bereiken, de studievaardigheden van leerlingen verhoogd kan worden en hoe mentoren en leerlingen de interactieve lessen ervaren.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.