Wiskunde en Natuurwetenschappen

Onderzoek

Onderzoekers vanuit verschillende vakgebieden werken samen om oplossingen te bedenken voor maatschappelijke problemen.

Binnen de faculteit wordt gewerkt aan twee van de elf universitaire profileringsgebieden:

Fundamentals of Science
Astronomen, wiskundigen, chemici en natuurkundigen doen onderzoek naar de grootste getallen, de kleinste deeltjes, de jongste planeten en de oudste sterrenstelsels. Dit doen zij vanuit hun fascinatie voor het onbekende. Tegelijk legt hun fundamentele en soms zeer technische werk de basis voor onderzoek naar complexe macrosystemen, zoals datasets of biologische invalshoeken. Meer over Fundamentals of Science.

Een voorbeeld van onderzoek in het profileringsgebied 'Fundamentals of Science' is het onderzoek naar de quantumcomputer

Bioscience: the science base of health
Recente ontwikkelingen in de levenswetenschappen hebben spannende mogelijkheden gecreëerd voor fundamenteel onderzoek en klinische toepassingen. Technieken om genen te manipuleren en kennis over het genoom van mensen en modelorganismen zorgen voor een grote mate van controle op belangrijke biologische processen. Dit levert nieuwe inzichten op over de werking van cellen, organen en organismen. Meer over Bioscience: the science base of health.

Een voorbeeld van onderzoek op het gebied van Bioscience is het onderzoek naar de ontwikkeling van nieuwe medicijnen.
Meer over efficiënte medicijnontwikkeling.

Instituten

Het onderzoek binnen de faculteit vindt plaats bij acht instituten: Mathematisch Instituut (MI), Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), Sterrewacht LeidenLeids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde (LION), Leiden Institute of Chemistry (LIC), Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR), Instituut Biologie Leiden (IBL) en het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML).

Faciliteiten

Teams met wetenschappers vanuit verschillende disciplines werken met elkaar samen binnen de key-facilities met hypermoderne techniek. Deze techniek is ook beschikbaar voor externe wetenschappelijke en industriële partners zoals het Leids Universitair Medisch Centrum en de Technische Universiteit Delft. De key-facilities zijn:

Graduate School

De Graduate School van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen biedt een diversiteit aan promotiemogelijkheden over de volle breedte van de onderzoeksdisciplines van de instituten.