Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Wiskunde en Natuurwetenschappen

Onderzoek

Onderzoekers vanuit verschillende vakgebieden werken samen om oplossingen te bedenken voor maatschappelijke problemen.

Binnen de faculteit wordt gewerkt aan twee van de elf universitaire profileringsgebieden:

Fundamentals of Science

Astronomen, wiskundigen, chemici en natuurkundigen doen onderzoek naar de grootste getallen, de kleinste deeltjes, de jongste planeten en de oudste sterrenstelsels. Dit doen zij vanuit hun fascinatie voor het onbekende. Maar tegelijkertijd legt hun fundamentele en soms extreem technische werk de basis voor onderzoek naar complexe macrosystemen, zoals datasets of biologische invalshoeken. Meer over Fundamentals of Science.

Een voorbeeld van onderzoek in het profileringsgebied 'Fundamentals of Science'  is het onderzoek naar de  kwantumcomputer

Bioscience: the science base of health

Recente ontwikkelingen in de levenswetenschappen hebben spannende mogelijkheden gecreĆ«erd voor fundamenteel onderzoek en klinische toepassingen. Kennis over het genoom van mensen en modelorganismen,  en technieken om genen te manipuleren, zorgen voor een grote mate van controle op belangrijke biologische processen. Dit levert nieuwe inzichten op over de werking van cellen, organen en organismen.  Meer over Bioscience: the science base of health.

Een voorbeeld van onderzoek op het gebied van Bioscience is het onderzoek naar de ontwikkeling van nieuwe medicijnen.
Meer over medicijnontwikkeling

Instituten

Het onderzoek binnen de faculteit vindt plaats bij 8 instituten:  Mathematisch Instituut (MI), Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), Sterrewacht LeidenLeids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde (LION), Leiden Institute of Chemistry (LIC), Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR), Instituut Biologie Leiden (IBL) en het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML).

Faciliteiten

Teams met wetenschappers vanuit verschillende disciplines werken met elkaar samen binnen de key-facilities met hypermoderne techniek. Deze techniek is ook beschikbaar voor externe wetenschappelijke en industriĆ«le partners zoals het Leids Universitair Medisch Centrum en de Technische Universiteit Delft. De key-facilities zijn:

Graduate School

De  Graduate School van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen biedt een diversiteit aan promotietmogelijkheden over de volle breedte van de onderzoeksdisciplines van de instituten.