Talent

Mensen die problemen kunnen oplossen zijn hard nodig in een steeds complexere wereld. De Universiteit Leiden is een kweekvijver van talent. We helpen onze studenten hun kwaliteiten te ontdekken, ontwikkelen en gebruiken.

We dagen onze bachelor- en masterstudenten uit om het beste uit zichzelf te halen. De universiteit beschikt over een aantrekkelijk aanbod van minoren en keuzevakken. Ook stimuleren we de mogelijkheid om in het buitenland te studeren en kunnen onze studenten participeren in een onderzoekstraject. Extra getalenteerde en gemotiveerde studenten hebben ruime mogelijkheden om hun programma te verdiepen of te verbreden in het honoursonderwijs.

Honoursonderwijs

Gemotiveerde scholieren en studenten (VWO, BA en MA) die meer willen en kunnen, hebben de mogelijkheid om hun kennis en vaardigheden te verdiepen en verbreden bij de Honours Academy. Vwo’ers maken kennis met de wetenschap in het Pre-University College, nieuwsgierige en ambitieuze studenten in de bachelorfase kunnen deelnemen aan het Honours College of een Honours Class, of  studeren aan het Leiden University College. Studenten in de masterfase kunnen hun leiderschapskwaliteiten ontwikkelen in het Leiden Leadership Programme.

International classroom

Of afgestudeerden nu gaan werken in Leiden, Den Haag of Brussel, New York of Jakarta, iedereen komt in zijn professionele en persoonlijke leven in aanraking met buitenlandse collega’s, internationale instanties en andere culturen. Om van Leidse studenten echte wereldburgers te maken stimuleren wij internationale kennis, mondiaal bewustzijn en interculturele vaardigheden. Een diverse studentenpopulatie op onze campussen en het bevorderen van een international classroom vinden we erg belangrijk. We moedigen studenten aan tijdens hun studie buitenlandervaring op te doen, bijvoorbeeld met keuzevakken of een stage.

21st century skills

Goede aansluiting op de arbeidsmarkt is belangrijk voor jonge academici. Daarom besteden we binnen de opleidingen samen met de Studenten Loopbaan Service gericht aandacht aan de oriëntatie op de arbeidsmarkt en aan de ontwikkeling van vaardigheden en competenties die straks nodig zijn. De universiteit maakt hiervoor gebruik van het bestaande netwerk van alumni en werkgevers. Ook traint de universiteit bijzondere vaardigheden die ook wel 21st century skills worden genoemd: het kunnen werken in teams, internationale en interculturele competenties, ondernemerschaps- en leiderschapsvaardigheden en digitale vaardigheden.